Wie houdt van het werk van Koen van den Broek, kan absoluut niet klagen. In Galerie Greta Meert in Brussel toont hij nieuwe schilderijen, waarin hij teruggrijpt naar zijn bekende cracks en curbs. Hij verwerkt sporen in het wegdek en barsten in asfalt en stoepen tot schilderijen, die refereren aan de Amerikaanse abstracte schilderkunst, maar die toch altijd vanuit de realiteit vertrekken. Hij maakt eerst foto's, die voor hem fungeren als een schetsboek voor later werk. Het resultaat is een soort landschappen, hardscapes, die hij opvat als een picturale roadmovie. De nieuwe reeks werken bij Greta Meert lijkt intenser, feller en ruwer geschilderd dan ooit. De abstractie komt nu heel dichtbij: soms is enkel de titel van zijn doek nog een tastbaar houvast.

In De Garage in Mechelen is vanaf 7 december voor het eerst een overzicht van een minder bekend facet van Van den Broeks oeuvre te zien: de in-situwerken die hij in opdracht maakte, veelal voor publieke gebouwen. Terwijl zijn schilderijen in het atelier ontstaan, vergt zo'n werk een andere aanpak: Van den Broek betrekt ook de locatie, de architectuur en de vraag van de opdrachtgever in zijn voorbereiding. Het bekendst is zijn gigantische kunstwerk Sampled op de façade van het AZ Sint-Maarten in Mechelen. Als een deejay selecteerde hij fragmenten uit sleutelwerken. Daarmee maakte hij een gevelinstallatie: een opdracht die vijf jaar in beslag nam.

Werken die verbonden zijn aan een locatie kun je niet zomaar exposeren. Daarom toont De Garage maquettes, voorstudies, foto's en niet-uitgevoerde plannen. Ook andere samenwerkingen, zoals die met het Restaurant 't Zilte en Opera Ballet Vlaanderen, komen aan bod.

Keep it together, tot 21 december bij Galerie Greta Meert in Brussel

Wall Works, van 7 december tot 1 maart in De Garage in Mechelen