Het hart van R oel Baert en Jean Peeters, beide 23 jaar en econoom van opleiding, ligt bij de hiphopcultuur en alles wat te maken heeft met deze muziekvorm, de bijbehorende streetwear, dj's, skaters en grafitti. "Om tegengewicht te bieden aan enerzijds de kleinschaligheid van de lokale scene en anderzijds de uitbuiting van de scene door grote multinationals, zijn we ruim een jaar geleden van start gegaan met de verkoop van een eigen geproduceerde textie...

Het hart van R oel Baert en Jean Peeters, beide 23 jaar en econoom van opleiding, ligt bij de hiphopcultuur en alles wat te maken heeft met deze muziekvorm, de bijbehorende streetwear, dj's, skaters en grafitti. "Om tegengewicht te bieden aan enerzijds de kleinschaligheid van de lokale scene en anderzijds de uitbuiting van de scene door grote multinationals, zijn we ruim een jaar geleden van start gegaan met de verkoop van een eigen geproduceerde textiellijn met tekeningen of ontwerpen van jonge grafische street-artiesten," legt Jean Peeters uit. Momenteel is de meeste streetwear afkomstig uit Amerika, maar ook in Vlaanderen is er talent zat. "Via ons bereikt dit onbekend talent een ruim publiek," zegt Roel Baert. "Bij elk T-shirt dat we verkopen, hoort immers een kaartje met een foto en de persoonlijke gegevens van de maker. We verkopen de shirts via een net van veertig winkels. Daarnaast zijn onze website en de door ons georganiseerde City kingz-exposities een belangrijk forum voor deze grafische nieuwkomers. De groothandelsprijs per T-shirt is door ons vastgelegd op 500 frank en in de winkels wordt die prijs verdubbeld. Naast bescheiden faam hebben de artiesten 10% royalty op hun ontwerp. Vorig jaar pikten we nog net het einde van de zomer mee wat resulteerde in een verkoop van om en bij de 500 T-shirts en dit voorjaar gingen er al een kleine 2000 over de toonbank."Artware verkoopt echter niet uitsluitend t-shirts. "We profileren ons als intermediair tussen de subcultuur en het bedrijfsleven. Reclamebedrijven vragen ons logo's of huisstijlen uit te werken, werklocaties worden ingekleed met kunstzinnige grafitti en/of werken van onze artiesten." Voorbeelden hiervan zijn de vele standen en gevels: de inkomhal van warenhuis Cora in Anderlecht, burelen voor het kledingmerk Carharrt en de huisstijl van de Simbashop in Roeselare. "We fungeren dus als een soort uitzendkantoor voor straattalent. Met ons samenwerken betekent een professionele afwerking door de meest geschikte artiest." Artware promoot uiteraard ook de hiphopmuziek. "We organiseren de zogenaamde City kingz-feesten met een line-up die de crème de la crème van de Belgische hiphop garandeert. De Rum&Dum-feesten in de muziekclub "Soap" in Roeselare vertegenwoordigen de dansversie. Verder compileert de City kingz-cd de beste Belgische hiphop van Luik tot Oostende. Dit project loopt in samenwerking met Kinky star records en is verkrijgbaar bij de betere platenboer.