Op 1 september 2017 kwam Barbara Van Den Haute aan het hoofd van Informatie Vlaanderen te staan. Hoe kijkt ze op dat eerste jaar terug? Maar vooral: wat is het hoe en waarom van het agentschap dat ze aanstuurt?
...

Op 1 september 2017 kwam Barbara Van Den Haute aan het hoofd van Informatie Vlaanderen te staan. Hoe kijkt ze op dat eerste jaar terug? Maar vooral: wat is het hoe en waarom van het agentschap dat ze aanstuurt? Wat zijn precies uw verantwoordelijkheden als administrateur-generaal? BARBARA VAN DEN HAUTE."Informatie Vlaanderen is het agentschap dat instaat voor de digitalisering van de Vlaamse overheid, en digitale oplossingen aanbiedt aan de lokale besturen. Wij zijn ontstaan uit de fusie van een aantal diensten. De Vlaamse regering heeft tot die fusie besloten omdat die diensten te veel naast elkaar bestonden. De grote uitdaging is die entiteiten als een geheel te doen functioneren. Onze eerste opdracht is tot een vereenvoudiging te komen, wat je automatisch op het pad van informatisering en data- en andere informatiedeling brengt. Ons agentschap zit bijvoorbeeld achter de automatisering van de hinderpremie voor handelaars bij openbare werken. Vroeger moest de handelaar zelf stappen ondernemen om de premie te ontvangen, nu gebeurt dat automatisch. We blijven uit het zicht, maar we hebben er wel voor gezorgd dat de nodige informatie gedeeld wordt, waardoor die handelaar zijn premie krijgt zonder dat hij daar zelf iets voor moet doen." Is er intussen sprake van een gefuseerde en goed geoliede machine? VAN DEN HAUTE."De fusie dateert van 2015, van voor mijn tijd, zeg maar ( glimlacht). Van de delen één geheel maken, blijft een uitdaging, ook al is al een mooie weg afgelegd. Je ziet dat er almaar meer kruisbestuiving is. En dat moet ook als we onze rol als eigentijdse overheid op het gebied van dataverwerking willen waarmaken. Vroeger was er een tendens om dat als overheid van a tot z zelf uit te voeren. Nu zien we almaar meer dat de overheid een aantal stappen onderneemt, waarna de privésector ermee aan de slag kan. Een simpel voorbeeld is Waze, de applicatie die de gebruiker informeert over de verkeerssituatie van het moment. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van onze databronnen." U koos er destijds bewust voor om voor de overheid te gaan werken. Waarom? VAN DEN HAUTE. "Mijn eerste stappen zette ik in de privésector, zowel bij een grootbank als daarna in een kmo. En zeker bij die laatste leerde ik veel, al was het maar dat ik alles deed, van communicatie tot facturatie ( lacht). Wat me bij de overheid aansprak, waren de vele dimensies die erbij komen kijken. En op dat gebied zit ik bij Informatie Vlaanderen op de geschikte plek." Het eerste jaar zit erop. Wat hoopt u over enkele jaren te zien wanneer u terugblikt? VAN DE HAUTE."Als overheid moeten we een zinvolle rol kunnen spelen samen met de burgers en de bedrijven. Daar moeten we verder op inzetten. Er wordt steeds meer gesproken over GovTech, en terecht. Het potentieel is enorm. Vandaag kunt u via de KBC-app op uw smartphone een ticket voor De Lijn kopen. Dat is een mooie illustratie van de samenwerking die tussen privé en publiek kan ontstaan."