Een onbetwist groeiverhaal in de fel geplaagde transportsector is dat van Trafuco in Schelle. De omzet van het transportbedrijf van Marc Van den Broeck (56) groeide de jongste vijftien jaar met gemiddeld 7 procent per jaar, dankzij goed gemikte overnames en organische groei. Het succesverhaal is in de sector niet onopgemerkt gebleven, dit jaar won het Antwerpse transportbedrijf de titel 'Transporteur van het Jaar'.
...

Een onbetwist groeiverhaal in de fel geplaagde transportsector is dat van Trafuco in Schelle. De omzet van het transportbedrijf van Marc Van den Broeck (56) groeide de jongste vijftien jaar met gemiddeld 7 procent per jaar, dankzij goed gemikte overnames en organische groei. Het succesverhaal is in de sector niet onopgemerkt gebleven, dit jaar won het Antwerpse transportbedrijf de titel 'Transporteur van het Jaar'. Met de recente kapitaalverhoging via de inbreng van een minderheidsbelang door de investeringsgroep Down2Earth Capital (D2E) sloot Van den Broeck ook de deal van het jaar. Het durfkapitaalfonds van Alain Keppens, Ivo Maréchal, Peter Kloeck en Wouter Verlinden neemt een belang van 45 procent in Trafuco en tekent volgens Marc Van den Broeck voor een "stevige kapitaalsverhoging". De bedragen worden niet bekendgemaakt, maar met de kapitaalinjectie moet Trafuco verder kunnen timmeren aan de 'buy & build'-strategie van de jongste jaren. Trafuco, wat staat voor Transport Fuel Coppens, is opgericht in 1968. "Ik ben erbij gekomen in 1983 en in 1992 hebben we een managementbuy-out gedaan", zegt Van den Broeck, eigenaar en CEO van het bedrijf. "Toen ik begon, hadden we 9 vrachtwagens, bij de overname 44 en ondertussen zijn we gegroeid naar een vloot van 170 voertuigen, 350 opleggers en 4 binnenschepen." Van den Broeck is niet geboren en getogen in de transportsector. "Ik heb zelfs geen rijbewijs voor een vrachtwagen", lacht de CEO. Hij is financieel-economisch geschoold in boekhouden, economie en management. "Ik heb een paar jaar in een bank gewerkt. Maar ik wou de bedrijfswereld in en bij Trafuco kreeg ik een opleiding tot ondernemer. Toen ik de firma heb overgenomen, was de eigenaar 65 jaar. Ik zag het potentieel van het bedrijf. Ik kreeg carte blanche van de toenmalige eigenaar bij het runnen van zijn bedrijf." Trafuco vervoert vloeistoffen en vaste stoffen door heel West-Europa. "We hebben de jongste tien jaar een zestal overnames gedaan", zegt Van den Broeck. "We moeten groeien, ook in volle crisis. Tanktransport was heel lang onze kernactiviteit. Nu doen we ook vervoer van verpakte goederen met huif- en distributiewagens. We hebben de containertransportactiviteiten van Hessenatie Logistics overgenomen. Dat zorgt voor kruisbestuiving en dat is een goede basis om verder te groeien." Volgens Van den Broeck is zijn klantenbenadering anders dan bij zijn collega's. Doorgaans specialiseert een transportondernemer zich in een niche: tankwagens, containerchassis of huifwagens. "Wij hebben van alles wat. We opteren voor een gemengde vloot. Ons cliënteel is actief in de distributie van chemische stoffen, in afvalverwerking en in olieproducten. Ze werken met vloeistoffen, verpakte goederen en containers. En wij bieden al die transportmiddelen aan." De meerderheidsaandeelhouder van Trafuco benadrukt dat hij een Belgisch bedrijf in handen heeft. "We doen dat tegen de stroom in", zegt Marc Van den Broeck. "We willen absoluut niet uitvlaggen. Als je vandaag Belgisch wil blijven, dan is er maar één mogelijkheid en dat is je onderscheiden van de andere transportfirma's. Van A naar B rijden kan iedereen. Wij moeten extra dienstverlening aanbieden, zaken die andere spelers niet doen, alleen zo kan je overleven." Een voorbeeld van dat integrale servicemodel zien we bij het bevoorraden van zeeschepen met smeerolie. Dat bunkeren van vrachtschepen in de havens is de belangrijkste activiteit van Trafuco. "We hebben vier binnenschepen in de vaart met een vlottende voorraad smeerolie. Onze recentste schepen hebben tot 920.000 liter aan boord, smeerolie van verschillende kwaliteiten in verschillende compartimenten. De olie kan ook met tankwagens aan de zeeschepen worden geleverd of in vaten, daar hebben we een magazijn voor", verduidelijkt Van den Broeck. Trafuco treedt op als logistiekedienstverlener tussen de petroleummaatschappijen die de smeeroliën verkopen aan hun klanten, de rederijen. "Zodra de bestelling binnenkomt, nemen wij ook alle bijkomende diensten op ons, zoals de administratieve opvolging en de douaneformaliteiten. We nemen contact op met alle partijen, de scheepsagent, de rederij en de douane. We volgen het schip op via een traceerservice tot het in de haven aanmeert. Die zeeschepen moeten de klok rond kunnen worden bevoorraad, het hele jaar door. Wij hebben die hele dienstverlening in één hand, dat is onze sterkte", weet Marc Van den Broeck. Op termijn denkt de Trafuco-topman eraan de scheepsbevoorradingsactiviteiten te verruimen. "We zouden ook andere producten aan die schepen kunnen leveren. Dat kan synergievoordelen opleveren. Al is het vandaag nog een wild idee. Maar dat is ondernemen, je loopt met tien ideeën rond en als er één van die tien overblijft om te realiseren, dan heb je gescoord." Volgens Van den Broeck veranderen de marktomstandigheden heel snel en daar moet flexibel op ingespeeld worden. "Je kan vandaag niet meer werken als vijftien jaar geleden. Als de transportsector niet geëvo-lueerd was, reden we nu nog altijd met paard en kar." Trafuco investeert dit jaar 3,65 miljoen euro, onder meer in dertig nieuwe trekkers. "Tien Daf-trucks, tien Volvo's en tien MAN's met energiezuinige en cleane Euro6-motorisaties. We gaan de prestaties vergelijken en tegen het einde van het jaar plannen we nog vijf trucks aan te kopen." Trafuco heeft ook tien inox tankopleggers besteld bij Van Hool. "Al onze opleggers komen van bij Van Hool. We hebben daar een heel goede relatie mee." Zakendoen heeft volgens Van den Broeck met de lange termijn te maken. "Ik vind zakenrelaties heel belangrijk, 80 procent van ons cliënteel is al meer dan tien jaar klant." Trafuco investeert ook in Belgische chauffeurs. Marc Van den Broeck werft jaarlijks vijftien à twintig mensen aan en leidt ze zelf op tot vakbekwame beroepschauffeurs. "Ik geloof in de kwaliteit van de Belgische chauffeur. Dat gaat over de weg kennen, de taal spreken, veiligheid. We zijn elke dag met gevaarlijke goederen op weg. Onze mensen weten waarmee ze bezig zijn. Ik denk niet dat Oost-Europese chauffeurs dezelfde servicegraad kunnen leveren." Maar de Trafuco-CEO is duidelijk. "Onze sector klaagt terecht over de gigantisch hoge loonkosten." Met de kapitaalverhoging en de inbreng van Down2Earth Capital is het uitkijken welke stappen Trafuco zal doen op de fusie- en overnamemarkt. "Er is een aantal dossiers waar we ernstig mee bezig zijn, maar ik kan er nog niets zinnigs over zeggen", zegt Van den Broeck. Hij kijkt naar overnameprooien in de Benelux, het Ruhrgebied in Duitsland of Noord-Frankrijk. "Zolang we kunnen, blijven we Belgisch verankerd. Ik focus dus op specialisaties met een dienstverlening die breder gaat dan het louter aanbieden van transport van A naar B." Kurt De Cat, fotografie Thomas Sweertvaegher" Als je vandaag Belgisch wil blijven, dan is er maar één mogelijkheid: je onderscheiden van de andere transport- firma's"