Onder het motto 'De snelste manier om feedback om te zetten in innovatie' laat UserVoice (www.uservoice.com) u een virtuele plek aanmaken waar anderen uw nieuwe ideeën kunnen beoordelen. Dat gebeurt via een zogenaamde widget die in uw eigen website integreert, of via een specifieke webpagina (uwbedrijf.uservoice.com).
...

Onder het motto 'De snelste manier om feedback om te zetten in innovatie' laat UserVoice (www.uservoice.com) u een virtuele plek aanmaken waar anderen uw nieuwe ideeën kunnen beoordelen. Dat gebeurt via een zogenaamde widget die in uw eigen website integreert, of via een specifieke webpagina (uwbedrijf.uservoice.com). De beoordeling van uw ideeën gebeurt aan de hand van een stemsysteem: de meest gewaardeerde voorstellen verschijnen bovenaan. Uzelf krijgt de kans om erop te reageren. Handig is dat UserVoice sinds kort ook een Nederlandstalige interface heeft. De dienst is gratis te gebruiken, maar er zijn ook te betalen formules met meer opties. Via NameThis (www.namethis.com) kunt u een originele naam laten bedenken voor bijvoorbeeld een nieuw product of een specifiek product. Het gaat om een virtuele denktank van creatieve mensen overal ter wereld die binnen 48 uur namen voorstellen. Tijdens die twee dagen kunt u bijsturen en uiteindelijk komt er zo een top drie uit de bus. Hiervoor betaalt u sowieso 99 dollar - zelfs al bent u niet tevreden met het resultaat. Maar dit is nog steeds veel goedkoper dan wanneer u hiervoor een professioneel bureau zou inhuren. Ingediende aanvragen kunnen hier doorgaans rekenen op een honderdtal suggesties. Bij NameThis hoeft u echter niet meteen voorstellen in het Nederlands te verwachten. Gelukkig bestaat er ook Bepaal De Naam (www.bepaaldenaam.nl): een gelijkaardig initiatief dat gebruikmaakt van Nederlandstalige creatieve mensen. Deze dienst focust overigens niet alleen op (merk)namen, maar ook op slagzinnen. Hier wordt echter niet met een vaste kostprijs gewerkt: u dient namelijk zelf aan te geven welk bedrag u wilt spenderen aan goede suggesties. Die som stort u vooraf op de rekening van Bepaal De Naam. Afhankelijk van het bedrag zal u al dan niet veel gemotiveerde bedenkers aantrekken. In totaal mogen ze maximum honderd namen verzinnen; daarna wordt uw aanvraag automatisch afgesloten. U kiest er dan zelf het beste voorstel uit en Bepaal De Naam zorgt ervoor dat de persoon die het aangereikt heeft, uitbetaald wordt (het bedrag min 10 procent commissie). CrowdSpring (www.crowdspring.com) ontfermt zich over het grafische aspect - bijvoorbeeld een logo - van een nieuw idee. Ook hier bepaalt u zelf hoeveel u aan het ontwerp wilt spenderen. De binnenlopende ontwerpen kunt u beoordelen en bijsturen, totdat er een winnaar is. Die wordt dan betaald volgens de afgesproken prijs, maar bij minder dan 25 reacties krijgt u uw geld terug. CrowSpring is Engelstalig, maar voor grafische ontwerpen speelt dit uiteraard geen rol. (T) Door Roel Van Espen