Globe Internet, eigendom van Herman Creyf, neemt twee bedrijven over. De prijzenkraker van de markt krikt zichzelf op tot een dienstenleverancier.
...

Globe Internet, eigendom van Herman Creyf, neemt twee bedrijven over. De prijzenkraker van de markt krikt zichzelf op tot een dienstenleverancier.Augustus vorig jaar nam Herman Creyf via de nv Information Highways 50 % in Globe Internet over van oprichter Joost Zuurbier. Ambitie : de top-vier van de sector naar de kroon steken. Een opmerkelijke entree voor Creyf nadat hij vier jaar eerder zijn uitzendbedrijf Creyf's Interim had verkocht (zie kader). Joost Zuurbier haakte af bij de eerste kapitaalverhoging zodat Herman Creyf (62j.) en het Globe-personeel nu alle aandelen in handen hebben. Access provider Globe positioneerde zich met twee zaken opvallend op de Internetmarkt : het goedkoopste aansluitingstarief (500 frank per maand) en de huur van een dure en snelle transatlantische lijn (inmiddels aangevuld met een tweede lijn over Parijs). Een jaar na de nieuwe start telt Globe volgens Herman Creyf 7500 aangesloten leden, waarvan 1200 à 1300 bedrijven. Per maand komen er 500 bij. Daarmee zou Globe in de top-drie van de Internet-toegangsleveranciers in België moeten zitten. "Het was vallen en opstaan in het voorbije jaar," bekent Herman Creyf. "Met access providing alleen redden we het niet. We moeten uitbreiden naar content providing ( nvdr het aanbieden van diensten voor het Internet, zoals het aanmaken van websites, Internet-projecten voor bedrijven uitwerken enzovoort)." OVERNAMES.Om snel enig gewicht te hebben inzake content providing, heeft Globe twee bedrijven overgenomen : Cyclone en het niet onbekende Larix. Beide ondernemingen zullen onder eigen naam blijven voortwerken. De prijs voor de overname ? "Miljoenen," ontwijkt Herman Creyf het antwoord. Larix heeft naam gemaakt met het ontwerp van één van de drukst bezochte websites in België : die van Kinepolis. Ook de site van Center Parcs is door hen gemaakt. Larix had wat ademnood. Cyclone is een technisch zeer performante ingenieursfirma die onder meer de site Agfa Look Award 1996 op zijn naam heeft staan. Commercieel stond het minder sterk. Cyclone heeft ook ervaring met netwerkprojecten (het is distributeur van NTMail). Larix en Cyclone zijn partners in het Internetproject van de Kamers van Koophandel. "We hebben nu een volledig aanbod en als toegangsleverancier weten we perfect wat de klant wil," zegt de Nederlander Ernst Schwencke, die algemeen directeur is van Globe. "Onze aanpak is zeer klantvriendelijk. We hebben in Antwerpen een winkel en een Internet-club waar iedereen kan binnenlopen. In Brussel gaan we er nu ook één openen. We bieden Internet met een gezicht, onze modems staan niet in duistere kelders of zolders. We mikken voor de verdere uitbreiding op de gewone man in de straat." En op het bedrijfsleven natuurlijk. Globe heeft al een commerciële ploeg in Vlaanderen, onder leiding van zoon Peter Creyf. Momenteel wordt er een commercieel team opgestart in Brussel voor het Franstalige landsdeel. Globe gestart in Antwerpen heeft nu negen POP's ( points of presence of inbelpunten) in Vlaanderen en eentje in Wallonië. "We gaan wat trager dan de anderen met die uitbreiding," zegt Ernst Schwencke, "omdat we elk POP superprofessioneel uitrusten met UPS-systemen ( uninterruptive power sypply : batterijen vangen eventueel stroomonderbrekingen op). Wat de kostprijs op bijna 1 miljoen frank brengt. Pas na 300 à 400 klanten doen we een andere POP open. Gent wordt nu versterkt, wat de aansluiting van Brugge en Kortrijk mogelijk maakt. Dan volgt Dendermonde, en een aantal aansluitingen in Wallonië." BUITENLAND.En voorzichtig wordt over de grenzen gekeken. Er wordt onderhandeld met een Nederlandse provider over een zeer nauwe samenwerking. Globe heeft veel ijzers in het vuur. Er komt een samenwerking met Microsoft waarbij het Globetrotter-pakket (het Internetaansluitingspakket van Globe) op cd-rom komt. Globe zal de Internet-apparatuur van het Filmfestival van Gent verzorgen. In het achterhoofd zit een zakennetwerk, van het type Belgium Online, en een systeem waarbij producten kunnen worden besteld én betaald via het Internet. Allemaal mooi, maar uiteindelijk geldt ook voor de hype business die het Internet nog steeds is de bottom-line. Hoe is het daarmee gesteld ? Tot hiertoe heeft Globe 20 miljoen frank geïnvesteerd. De omzet gaat naar 100 miljoen op jaarbasis daarvoor zorgt 30 à 35 man personeel. En volgens Herman Creyf is het break-evenpunt bereikt. G.M. HERMAN CREYF EN ERNST SCHWENCKE (GLOBE) Met de verhuur van Internet-toegang alleen redden we het niet.