Al sinds 1919 wil het familiebedrijf Van de Velde de allerbeste lingerie maken, waar vrouwen zich goed in voelen. "Bij de overgang naar de derde generatie gebeurde iets belangrijks: het vakmanschap werd gekoppeld aan creativiteit en mode. Zo ontstond onze succesformule", aldus voorzitter Herman Van de Velde. Er werken nog slechts twee telgen van de derde en de vierde generatie in het bedrijf. Met Marleen Vaesen staat de derde externe én de eerste vrouwelijke CEO aan het hoofd van Van de Velde. Ze focust op de uitbouw van de sterke merken Marie Jo, PrimaDonna en het Spaanse Andres Sarda.
...

Al sinds 1919 wil het familiebedrijf Van de Velde de allerbeste lingerie maken, waar vrouwen zich goed in voelen. "Bij de overgang naar de derde generatie gebeurde iets belangrijks: het vakmanschap werd gekoppeld aan creativiteit en mode. Zo ontstond onze succesformule", aldus voorzitter Herman Van de Velde. Er werken nog slechts twee telgen van de derde en de vierde generatie in het bedrijf. Met Marleen Vaesen staat de derde externe én de eerste vrouwelijke CEO aan het hoofd van Van de Velde. Ze focust op de uitbouw van de sterke merken Marie Jo, PrimaDonna en het Spaanse Andres Sarda. Eerder voerde Van de Velde een onlinestrategie in zonder de integratie van de verkooppunten, maar Vaesen keerde het schip: "We ondersteunen nu onze retailers met campagnes, opleidingen en oplossingen, om de coronaperiode door te komen." Het bedrijf zat in woelig vaarwater. De omzet, de winst en de beurskoers stonden onder druk. "Er liepen te veel ¬ vaak buitenlandse ¬ projecten met externe consultants die niet bijdroegen aan het resultaat. Die heb ik geschrapt. Onze expertise zit nu weer gecentraliseerd in België. Tot grote tevredenheid van veel van onze medewerkers beperken we ons tot slechts twintig strategische projecten met een focus op de omzet. De omzet uit lingerie laat weer een positieve trend zien." In de eerste helft van 2021 boekte Van de Velde 97,6 miljoen euro omzet en 18,2 miljoen euro winst. Het heeft wereldwijd 1.231 werknemers, van wie er 229 in Schellebelle werken. Twee teams van een veertigtal ontwerpers ontwikkelen elk halfjaar nieuwe collecties voor Marie Jo en Prima Donna. Voor de lente en de zomer voegen ze er een swimcollectie aan toe. In totaal gaat het om een honderdtal nieuwe ontwerpen per seizoen voor twaalf productfamilies. Vanaf het begin werken de stilisten, de experts in technische materialen en productie, de leveranciers en de stiksters samen. Wekelijks wordt 40 lopende kilometer stof geleverd. Omdat Van de Velde vooral inkoopt bij dezelfde Europese leveranciers, is het minder getroffen door de grondstoffenschaarste. Op twee relaxtafels worden de stoffen afgerold, door lucht gemasseerd en op de juiste spanning weer opgerold. Een bh bevat tot 45 onderdelen, waaronder kant, strikjes, beugels, lintjes, parels, sluitingen en knopen. Voor er iets verwerkt wordt, ondergaan die onderdelen labtests. Medewerkers rekken ze uit, prikken ze, wassen en drogen ze, en controleren de kleuren. De traceerbaarheid en de continue kwaliteitscontrole voor, tijdens en na de productie zorgen ervoor dat elke afwijking gevonden en opgelost wordt. In de snijzaal worden de rollen stof in grote lappen geknipt en tot 4 centimeter dik op elkaar gelegd. Daarop komt het snijplan, dat 's nachts door de computer berekend is om zo weinig mogelijk stof te verliezen. De stoflagen rusten 12 uur alvorens de snijrobot zijn messen bovenhaalt. Door het pakket vacuüm te zuigen verloopt het snijden nauwkeurig. Iets verderop wordt het kant manueel en zo zuinig mogelijk met voorgevormde messen uitgesneden. Het logistieke team bundelt de gesneden stoffen en onderdelen in kant-en-klare pakketten per merk, soort, kleur en maat van lingerie, goed voor wekelijks 120.000 tot 150.000 stuks. De stapeltjes stoffen liggen gerangschikt op metalen karren. Een gigantische en automatische apothekerskast levert de kleine onderdelen volgens het productieschema aan. Alle eerste stukken worden in België gestikt, herstikt en afgewerkt op basis van de feedback van medewerkers die ieder een andere cupmaat hebben. Pas als na twaalf tot vijftien weken het ontwerp, het comfort en de kwaliteit prima zijn, maken de stiksters een technische fiche per type en per maat van lingerie. Met die handleiding produceren de stiksters in de joint venture in China en in de eigen fabriek in Tunesië tot 30.000 items per dag. De nieuwe en complexe artikelen worden na de productie allemaal individueel nagekeken. Voor de andere producten gaat het om steekproeven.