Uw merk in goede handen

Edmond Simon wordt de nieuwe directeur van het Benelux-Merkenbureau (BMB), met hoofdzetel in Den Haag.

Het Benelux-Merkenbureau ( BMB), de officiële instantie voor de regi-stratie van merken in de Benelux, werd opgericht in 1971. Toen trad het in 1962 getekende verdrag in werking dat de merkenwetgeving in België, Nederland en Luxemburg harmoniseerde. Het Benelux-register bevat momenteel al 800.000 merken. Later werd ook het Benelux-Bureau voor Tekeningen of Modellen ( BBTM) opgericht en ondergebracht bij het BMB, waar Edmond Simon onze landgenoot Lucien Van Boxtael nu opvolgt als directeur.

Simon werkt al 27 jaar voor het BMB. Na zijn studies Rechten en Politieke Wetenschappen in Louvain-la-Neuve, begon hij bij het BMB op de afdeling Registratie (inmiddels omgedoopt tot Wetstoepassing). “Ik was niet van plan om daar carrière te maken, maar dat is helemaal anders uitgedraaid,” lacht Simon, die vloeiend Nederlands spreekt. In 1980 werd hij afdelingshoofd en sinds 1994 combineerde hij die functie met die van adjunct-directeur van de Benelux-Bureaus. In die functie lag hij onder meer aan de basis van de kortere registratieprocedure en van de oppositieprocedure, waardoor bedrijven nieuwe merken kunnen aanvechten via een administratieve procedure in plaats van via een veel duurdere en tragere gerechtelijke procedure.

Simon is ook verantwoordelijk voor het nieuwe ‘Benelux-verdrag inzake de Intellectuele Eigendom (merken, tekeningen of modellen)’: “De beide oude bureaus zullen samensmelten en het nieuwe verdrag zal de organisatie de middelen geven waarmee ze zich in de uiterst dynamische wereld van het intellectuele-eigendomsrecht verder kan ontwikkelen.” Wellicht treedt het nieuwe verdrag op 1 januari 2006 in werking. Als nieuwe directeur zal Simon het verdrag implementeren, maar hij wil zich ook duidelijker profileren als gezicht van de organisatie. “Binnen de directie hebben we besloten dat ik me zal concentreren op het nieuwe verdrag en op de relaties met de buitenwereld.”

Edmond Simon (52).

Was: adjunct-directeur van het Benelux-Merkenbureau, bevoegd voor de afdeling Wetstoepassing.

Wordt: directeur van het Benelux-Merkenbureau.

Vrije tijd: reizen, gastronomie, klassieke muziek en lezen (vooral biografieën).

Hans Sterkendries

Simon is ook verantwoordelijk voor het nieuwe ‘Benelux-verdrag inzake Intellectuele Eigendom’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content