Hebt u ook zo'n medewerker? Als u iets vraagt of opmerkt, reageert hij charmant en overstelpt hij u met beloften. Maar er verandert nooit iets. Zo'n karakter noemt Adea van Doorn een Tefal-pan. In 'Je medeweker de baas' ( Kosmos/Z&K, 121 blz., 12,50 euro) brengt de Nederlandse arbeidspsycholoog een bonte waaier van persoonlijkheidsstoornissen op de werkplek in kaart.
...

Hebt u ook zo'n medewerker? Als u iets vraagt of opmerkt, reageert hij charmant en overstelpt hij u met beloften. Maar er verandert nooit iets. Zo'n karakter noemt Adea van Doorn een Tefal-pan. In 'Je medeweker de baas' ( Kosmos/Z&K, 121 blz., 12,50 euro) brengt de Nederlandse arbeidspsycholoog een bonte waaier van persoonlijkheidsstoornissen op de werkplek in kaart. Van Doorn beschrijft ook een galerij markante persoonlijkheidstypen. Zoals de echtgenoot: hij is samen met zijn vrouw in dienst van uw bedrijf. Althans, zijn vrouw staat niet op de loonlijst, maar op de achtergrond speelt ze een dominante rol. In extreme gevallen belt ze de baas om iets te regelen voor haar man. Uiteraard kan de echtgenoot ook een echtgenote zijn. Of heeft u een intrigant op het werk? Zo'n medewerker slaagt erin om de sfeer tussen collega's aardig te verpesten, zonder zelf op het voorplan te treden. Ogenschijnlijk is hij een van uw sympathiekste medewerkers. Hij lijkt er maar op los te tateren en u zelfs goede raad te geven. Alleen beseft u pas achteraf dat u zich niet bepaald beter of geruster voelt na een gesprek met hem. Vermomd als bloemetje, laat hij een bom achter. Van Doorn observeert niet alleen, maar wijst ook aan hoe u best omgaat met al dat lastig gedrag van medewerkers. Wat te doen met een Tefal-pan bijvoorbeeld? Een gesprek over zijn gedrag zal altijd moeilijk zijn. Wie de relatie toch wil rechttrekken, forceert best iets: u schetst duidelijk de wensen en eisen én verbindt er consequenties aan. Hou die mededeling kort en krachtig. Zorg ervoor dat de afspraak op papier staat. Vrijwel de enige andere wijze waarop u het kan proberen, is provoceren: boots het gedrag van de Tefal-pan na. Als hij er dan nog met snelle beloftes vandoor gaat, doet u nog grotere beloftes en gaat u er nog sneller vandoor. Zorg ook dat de problemen die de Tefal-pan veroorzaakt, wel degelijk op zijn bord belanden. Hou ze daar. Hij moet de last ervan torsen. Hou dat vol tot hij eindelijk aanklopt voor hulp. Wie een panoramisch perspectief op personeelsbeleid wil, kan nu profiteren van een volumineus Vlaams basisboek. Een aantal journalisten en experts belichten in 'HRM in perspectief' ( Ced Samsom, 2 delen, 197,15 euro) het hele veld van het personeelsmanagement. Dergelijke mastodonten schieten altijd wel ergens tekort. In dit geval zijn sommige delen ontmoedigend oeverloos. Her en der missen we een duidelijke, kordate, directe benadering van het onderwerp. Toch zijn er ook stevige aanraders, zoals Lou Van Beirendonck over assessment van competenties en Peter Frans Anthonissen over communicatie en informatie. Luc De Decker