Een blog is een herziene en gecorrigeerde versie van een persoonlijke website. Politici hebben er een, bedrijfsleiders bezwijken ervoor, en wel tienduizenden mensen ventileren in zo'n logboek hun mening over hun hond, over Europa, over hun seksleven of over spelfouten. Het voordeel: het updaten verloopt heel gemakkelijk en werkt zoals het verzenden van een mail. De teksten worden gerangschikt in de volgorde van binnenkomst. Het laatste bericht komt bovenaan de pagina, en duwt de andere berichten naar beneden. Tot zover de theorie.
...

Een blog is een herziene en gecorrigeerde versie van een persoonlijke website. Politici hebben er een, bedrijfsleiders bezwijken ervoor, en wel tienduizenden mensen ventileren in zo'n logboek hun mening over hun hond, over Europa, over hun seksleven of over spelfouten. Het voordeel: het updaten verloopt heel gemakkelijk en werkt zoals het verzenden van een mail. De teksten worden gerangschikt in de volgorde van binnenkomst. Het laatste bericht komt bovenaan de pagina, en duwt de andere berichten naar beneden. Tot zover de theorie. Om kennis te maken met deze nieuwe manier van communiceren gaat er niets boven een gratis dienst. De bekendste is Blogger van Google (www.blogger.com). Alternatieve Amerikaanse diensten zijn Livejour- nal (www.livejournal.com) of U-Blog (www.u-blog.net). Wie liever dichter bij huis blijft, kan terecht bij Skynet (www.skynet.be). Deze gratis diensten zijn summier en gebruiksvriendelijk. Enige nadeel: u moet er de reclamepop-ups bijnemen. Daarnaast zijn er vanzelfsprekend ook diensten waarvoor u moet betalen: ze zijn reclamevrij en bieden een aantal extra functies. Zo kunt u bijvoorbeeld programmeren wanneer een tekst precies moet verschijnen, of u kunt diverse blogs via één account beheren. Zij bieden ook vaak een groter opslagvolume, de mogelijkheid om een specifiek adres te gebruiken of om de lay-out te personaliseren (www. monblog.com). De dienst Typepad (www.typepad.com), één van de bekendste, beschikt zelfs over een ingenieus fotobeheerssysteem. Kostprijs: vanaf 5 euro per maand. De bekendste blogs, zoals die van Pierre Bilger, de omstreden ex-baas van Alstom, zijn geconstrueerd op betalende diensten (www.blogbilger.com). De gemakkelijkst op te starten gratis dienst is Blogger. Binnen de vijf minuten kunt u aan de slag. U geeft de titel van uw persoonlijke blog in, net zoals uw e-mailadres en paswoord. Meteen krijgt u - voor de presentatie van uw blog - de keuze uit verschillende standaardformules (donkere/ heldere achtergrond, groene omlijsting enzovoort). Het goed uitgedachte systeem van Skynet is voor beginners minder makkelijk: de dochtermaatschappij van Belgacom raadt bezoekers immers aan om een Skypass te nemen, een inschrijving waarmee u toegang krijgt tot een waaier van diensten. Dat kost tijd. Maar deze blog heeft wél leuke verrassingen in petto, zoals de mogelijkheid om foto's te laten verschijnen. Livejournal is al even simpel als Blogger, biedt meer opties, maar de personalisering van de lay-out is ingewikkelder. Er zijn geen afbeeldingen die een idee geven van de beschikbare presentatiestijlen. Livejournal bestaat ook in een iets uitgebreidere versie (die kost wel 25 euro per jaar). Met Blogger bent u zo vertrouwd, maar Livejournal is geavanceerder en biedt een aantal extra's, zoals de mogelijkheid om de toegang te beperken tot een gelimiteerd publiek (familie, vrienden, klanten...). Als u een beroep doet op de twee grote Amerikaanse diensten, Blogger en Livejournal, moet u wel een woordje Engels spreken. Als dat een groot probleem is, kunt u beter gebruikmaken van sites zoals U-Blog of Skynet, die in het Nederlands en Frans beschikbaar zijn. Robert van ApeldoornGratis diensten zoals Blogger, Livejournal of Skynet zijn heel gebruiksvriendelijk.