Info: www.dudion.com
...

Info: www.dudion.com Luxueuze wageninterieurs hebben voor DuDion weinig of geen geheimen. Het Dilbeekse bedrijf specialiseerde zich eerst in het (her)bekleden van auto-interieurs met exclusief leder, alcantara (synthetisch daim) en edelhout. In 1998 voegde het daar en nieuwe activiteit aan toe: de installatie van multimediasystemen. "De uitbreiding naar multimedia sloot mooi aan bij onze interieuractiviteiten," vertelt managing director ChristianVerstappen. "Ik voelde dat er een markt voor was. Iets wat ook snel werd bevestigd door de vraag: voor Renault hebben we op twee jaar tijd ongeveer 300 auto's uitgerust." Du Dion werkt momenteel veel voor Citroën, dat in de luxueuze C5 een multimediakit als optie voorziet. "Eenvoudige multimediasystemen kunnen we in elk merk installeren," zegt Verstappen. "Voor mobiele bureaus ligt dat moeilijker, omdat we met grote, op maat gemaakte schermen werken." Maar de interesse voor mobiele bureaus blijkt sowieso nog niet bijster groot te zijn. Nochtans is er volgens Christian Verstappen voldoende marktpotentieel. "Uit een onderzoek is gebleken dat zakenlui 1000 tot 1500 uur per jaar in de auto doorbrengen," zegt hij. "Maar het probleem is dat niet iedereen op de hoogte is van de voordelen van zo'n mobiel bureau." Du Dion wil daar in de komende maanden verandering in brengen met een agressievere communicatie. En ook voor de multimediasystemen probeert het nog meer mensen aan te spreken, want ook daar blijven er volgens Verstappen kansen onbenut. "In januari hopen we op het Brusselse autosalon een nieuwe monovolume MercedesV-klasse met comfortabele zetels en een groot scherm voor te stellen. Een zeer exclusief model, maar dan zonder het ontmoedigende prijskaartje van een Maybach of een Rolls-Royce." Waarom lopen zakenlui nog altijd niet storm voor zo'n mobiel bureau? De kostprijs van het speeltje verklaart al veel: de installatie van een mobiel bureau kost bij Du Dion minimum 8000 euro. De basisformule omvat een uitklapscherm van 17 inch, waarop computer en dvd kunnen worden aangesloten, en een toetsenbord. Afhankelijk van de wensen van de klant (een volledige herinrichting van het interieur is mogelijk) kan het prijskaartje van de installatie oplopen tot 30.000 euro. "Dat is inderdaad niet gering," reageert Verstappen, "maar in de totaalprijs van een exclusieve wagen valt dat eigenlijk wel mee. Je krijgt bovendien een uniek systeem. Want een dakconsole wordt altijd op maat gemaakt."Misschien hanteren zakenlui op de achterbank gewoon liever de klassieke pen en papier of in het beste geval een PDA, proberen we. "Op een PDA kan je niet naar behoren werken," weerlegt Verstappen. "Het scherm is veel te klein en de bediening te moeilijk. Op een groot scherm en een bijbehorend draadloos toetsenbord is het veel comfortabeler werken."En zijn er niet voldoende technologische alternatieven, die een ingebouwde internetverbinding overbodig maken? "Toegegeven, er zijn alternatieven voorhanden om onderweg on line te blijven. Maar toch denk ik dat veel mensen een ingebouwd systeem verkiezen. Voor sommigen heeft dat te maken met prestige, voor anderen met comfort."Christian Verstappen is er dus stellig van overtuigd dat de interesse voor mobiele kantoren zal toenemen. En inderdaad, mobiliteit en bereikbaarheid zijn onmiskenbaar toverwoorden voor de moderne zakenman. Verstappen meent ook dat nieuwe en snellere overdrachttechnologieën het concept aantrekkelijker zullen maken. "Klanten hechten veel belang aan de snelheid van de internetverbinding. We werken nu met GPRS-systemen en er zijn ook speciale zwarte dozen met vier telefoonkaarten waarmee je nog iets sneller kunt werken. Maar in de Verenigde Staten heb ik een demonstratie gezien met een internetsysteem via satelliet. De snelheid daarvan was enorm, sneller dan ADSL. Bovendien krijg je er ook een groot aanbod van televisiezenders. Het systeem wordt momenteel ook in Europa getest. Het enige nadeel is dat de ontvanger nogal groot uitvalt en daardoor moeilijk te installeren is."Du Dion wil het nieuwe systeem in januari voorstellen. Maar opnieuw zou de hoge prijs - het systeem zal algauw 10.000 euro kosten - een hindernis kunnen zijn. "We maken ons geen illusies," zegt Verstappen. "De markt zal nooit echt groot worden. Maar dat hoeft ook niet. De aantrekkingskracht zit net in het exclusieve karakter."De markt in België is dus beperkt, maar Du Dion verheugt zich sinds kort in belangstelling uit het buitenland. "Onlangs waren we op de beurs in Frankfurt, waar we onder meer de interesse wekten van een Amerikaanse producent van exclusieve wagens. Europa is een moeilijke markt, ook al hebben we dan weinig echte concurrenten. Maar de Duitsers bijvoorbeeld, kopen bij voorkeur van een Duitse fabrikant. Via een Deense partner kunnen we binnenkort misschien wel de Japanse markt aanboren. Daar is, net als in de Verenigde Staten, de markt voor dergelijke systemen zeer groot. Wegens de sterke competitiegeest die daar heerst, is een wagen met multimediasysteem er een belangrijk statussymbool. Bovendien is de ontvankelijkheid voor nieuwe technologieën en gadgets daar sowieso een stuk groter."De installatie van multimedia en kantoorinrichting gebeurt met een systeem dat Du Dion zelf ontwikkelde. "De eerste installatie was nog een videosysteem met twee schermen," vertelt Verstappen. "Van dvd was toen nog geen sprake. De schermen haalde ik uit Hongkong. We gebruiken, net zoals de grote merken, nog steeds onderdelen en systemen uit Azië: die onderdelen zijn kwalitatief hoogstaand én betaalbaar."Een dvd-systeem blijkt vooral aan te slaan bij mensen die hun ukkepukken en luidruchtige bengels op de achterbank rustig willen houden. "Zo'n multimediasysteem is in die eerste plaats een gadget, maar op die manier verhoogt het ook het comfort van de chauffeur," merkt Verstappen op. "Kinderen worden in een oogwenk stil als ze op de achterbank naar K3 of een tekenfilm van WaltDisney kunnen kijken. Er zijn uiteraard klanten die zo'n systeem aanschaffen omdat ze er graag mee pronken. Maar dankzij de goedkope onderdelen blijft de installatie van een dvd-systeem met twee schermen en twee koptelefoons zeer betaalbaar: de prijs daarvoor varieert van 1300 tot 1600 euro." Er zijn ook duurdere systemen van 4000 tot 5000 euro. Maar het is volgens Verstappen opvallend dat zijn klanten bijna zonder uitzondering een zeer eenvoudig systeem willen: "We hebben bijvoorbeeld een systeem met verschillende afstandsbedieningen, voor wie op het ene scherm een dvd wil bekijken en op het andere bijvoorbeeld met een PlayStation wil spelen. Handig, maar dat wordt dus zelden gevraagd. Het moet eenvoudig blijven." Dominique SoenensDe installatie van een dvd-systeem met twee schermen en twee koptelefoons in de wagen is vrij betaalbaar: van 1300 tot 1600 euro. Kinderen worden in een oogwenk stil als ze op de achterbank naar K3 of een tekenfilm van Walt Disney kunnen kijken.