Zaterdag 9 juni opent op de Heizel het wereldkampioenschap filatelie, Belgica 2001. Vicindo, het directmarketingfiliaal van De Post, neemt de gelegenheid te baat om uit te pakken met de gepersonaliseerde en de gecommercialiseerde postzegel.
...

Zaterdag 9 juni opent op de Heizel het wereldkampioenschap filatelie, Belgica 2001. Vicindo, het directmarketingfiliaal van De Post, neemt de gelegenheid te baat om uit te pakken met de gepersonaliseerde en de gecommercialiseerde postzegel. Het principe om de correspondentie een meerwaarde te geven door een foto, een logo of een reclameboodschap naast de echte postzegel, wordt al in een aantal landen - met succes - toegepast. Ook Christian Salez, gedelegeerd bestuurder, en Frank Daniëls, directeur Postzegels & Filatelie, verwachten veel van dit nieuwe initiatief. Hoe de productie precies moet worden aangepakt, is voorlopig nog een vraagteken. Tegen november van dit jaar moet een postzegel met uw foto mogelijk zijn. "Het concept en de kanalen zijn we nu aan het onderzoeken, vandaar dat we nog niet weten welke tarieven we zullen hanteren. We weten zelfs niet hoe groot de interesse bij het publiek is," zegt Salez. Hij kijkt watertandend naar de landen waar de persoonlijke zegel al in gebruik is, vooral Australië. Ook in Zwitserland en Frankrijk zijn de reacties positief.De gecommercialiseerde zegel voor bedrijven kan dan weer het logo of een commerciële boodschap bevatten. "Dat is een schitterende troef voor bedrijven in de one-to-onecommunicatie met hun klanten," weet Salez. Er zijn nu al bepaalde bedrijven, zoals Delvaux en BT, die in hun communicatie niet de standaardzegels met de koning erop willen. Volgens een marktstudie krijgt een bedrijf tot 10% meer return op zijn commerciële mailings als er een postzegel in plaats van een stempel op de enveloppe staat. Vicindo wil met deze nieuwe producten zijn directmarketingkennis - die het enkele jaren geleden opbouwde door de overname van Ketels Direct Marketing Groep - koppelen aan de oude knowhow van de postzegeldrukkerij van De Post. Die is erg belangrijk voor Vicindo. De drukkerij is goed voor de helft van de omzet van 2 miljard frank. Het is de bedoeling om dit aandeel op korte termijn te verlagen tot 40%. De omzet van de postzegeldrukkerij - 1,3% van de totale omzet van De Post - ging er vorig jaar met 7,2% op vooruit. Terwijl vroeger niet mocht worden gedrukt voor het buitenland, wordt dit sinds 1995 net gestimuleerd, zegt Daniëls. Het precieze aandeel van de buitenlandproductie kan hij niet meteen becijferen; het zit vervat in de totale productiecijfers. De grootste afnemers zijn de Luxemburgse Post en het Afrikaanse land Gabon. Voorts worden er nog zegels voor de NMBS gedrukt en ook de Zwitserse post doet een beroep op de expertise van de Belgen. Daarnaast heb je nog de occasionele verzamelaar en de echte filatelist. Daniëls blijft verbaasd over de "volstrekt irrationele" wereldmarkt van 10 miljard dollar die elk jaar aan postzegelverzamelingen wordt gespendeerd. Uit eigen ervaring en marktonderzoek weet Daniëls dat veelal jongeren met een verzameling beginnen of die van hun vader overnemen. Om greep te krijgen op de jongeren werd een postzegelclub voor jonge verzamelaars opgericht. Na minder dan een jaar telt de Stampilou-club al 5000 leden, die in ruil voor 500 frank lidgeld een startreeks postzegels krijgen. Een verzamelmap, het stripverhaal Stam & Pilou en een magazine voor de scholen met een oplage van 100.000 zijn enkele van de strijdmiddelen die Vicindo ontbindt. De komst van de euro zorgde aanvankelijk voor wat nervositeit bij Daniëls, omdat hij vreesde dat zegels met enkel een frankeerwaarde in Belgische frank op slag waardeloos zouden worden. Dat blijkt nu onterecht: de intrinsieke waarde blijft gelden. Er is zelfs een buitenkansje voor filatelisten, want zegels met een vermelding van euro én frank zullen binnen afzienbare tijd gegeerde verzamelobjecten worden.Lieven Desmet