United Drinx zoekt concurrentie met Colruyt

United Drinx wordt volgende maand de grootste aankoopcentrale in de drankhandel. CEO Hendrik Wostyn wil ook aan de verkoopzijde de krachten bundelen.

Districo en Distribel stappen vanaf 1 januari 2014 in de joint venture United Drinx. Die wordt zo de aankoopcentrale voor bijna 110 drankhandels. Hendrik Wostyn, directeur van Districo en CEO van de nieuwe vennootschap, bestempelt de fusie als een mijlpaal: “We verdubbelen beide onze slagkracht. Dankzij de fusie kunnen we naar de grote producenten stappen als de gemeenschappelijke aankoper van 150 miljoen euro aan drankproducten. En in onze sector geldt: hoe groter, hoe lager de aankoopprijs.”

Districo en Distribel werken met een cvba, een administratiekantoor. De voorbije jaren namen heel wat aankoopcentrales die structuur over (zie kader Samen kopen, onafhankelijk blijven).

Krachtenbundeling aankoopcentrales

Onder Wostyn was er de voorbije jaren een krachtenbundeling van onder meer Verkoop-Aankoop-Centrale (Sint-Stevens-Woluwe) en All-Drinks (Limburg en Antwerpen). “Alle zelfstandige drankhandelaars zijn zowel klant als aandeelhouder en hebben een gelijk pakket aandelen. Iedereen is perfect gelijkwaardig”, zegt Wostyn.

Maar Districo wil meer zijn dan alleen een aankoopcentrale. Met het merk Drinxit zet Wostyn ook aan de verkoopzijde in op de drankenhandel. “We hebben met Drinxit een gemeenschappelijke handelsnaam voor onze winkels, en ook een gezamenlijk logo en communicatiebeleid, via folders”, stelt hij.

Het distributiecentrum van de nieuwe organisatie in Gullegem is 11.500 vierkante meter groot. Het centraliseert alle goederen en brengt ze na elektronische bestelling door de leden snel ter plaatse. De centrale aankoop laat niet alleen toe om goedkoper in te slaan, maar ook een groter assortiment aan te bieden. “Je kunt als zelfstandig bedrijf niet naar een brouwer stappen voor een paar bakken streekbier. Het is de fysieke inspanning niet waard en de brouwer zou je gewoon uitlachen. Met vijf paletten is de reactie helemaal anders.”

Meer keus, betere service

United Drinx heeft dus een breed gamma van pils, streek- en speciaalbieren, maar ook limonade, wijn en sterke drank. De drankenhandelaars verkopen die in hun winkels aan de particulieren. “We hebben zo meer keus dan de Colruyt”, redeneert Wostyn. “Er zijn leden die winkels van 2500 vierkante meter hebben. Andere zijn veel kleiner. Die laatste kunnen uit hetzelfde gamma kiezen als de grotere spelers. Wie keuze wil, opteert voor de drankhandel.”

Zelfstandige verdelers bieden volgens Wostyn een betere service. De kassierster van een grootwarenhuis zal de bakken niet zelf in de auto laden. Wostyn: “Een frêle dame die dat aan de drankhandelaar vraagt, krijgt wel een positief antwoord. Voorbij is de tijd dat de drankenwinkels van de verdelers vooral dienden om drank te verkopen aan cafébazen zonder veel papieren. We staan vandaag heel actief op de markt.”

Witte vlekken

Districo was oorspronkelijk vooral aanwezig in West- en Oost-Vlaanderen, maar sinds de aansluiting van de twee Limburgse centrales staat het sinds vorig jaar ook sterk in het oosten van Vlaanderen. Distribel met zetel in Knokke-Heist bewerkt ook West-Vlaanderen en heeft met de aansluiting van M & P Brasseries verleden jaar ook een sterke poot in Dinant.

“Er zijn na de operatie United Drinx dus nog witte vlekken op de landkaart”, aldus Wostyn, die in 2000 werd aangetrokken om Districo te leiden. “Ik denk dat we als grootste aankooporganisatie aantrekkelijk genoeg zijn om die in te vullen met nieuwe leden. Het is mijn ambitie de Selexion van de drankhandels te creëren. We willen de ambitie en de service van de zelfstandige combineren met de financiële slagkracht van de grootdistributie.”

HANS BROCKMANS, FOTOGRAFIE EMY ELLEBOOG

“Voorbij is de tijd dat de drankenwinkels van de verdelers vooral dienden om drank te verkopen aan cafébazen zonder veel papieren”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content