Voedingsgigant Master Foods heeft in het gamma van Uncle Ben's een nieuwigheid op de markt gebracht: Uncle Ben's 2-Step - wat staat voor koken in twee stappen.
...

Voedingsgigant Master Foods heeft in het gamma van Uncle Ben's een nieuwigheid op de markt gebracht: Uncle Ben's 2-Step - wat staat voor koken in twee stappen. Het gaat om vier oosterse sauzen in een potje. Onderin zit de saus, bovenin steken de groenten, kruiden en de olie. Bedoeling is dat eerst de bovenste laag in de pan gaat. Vervolgens moet de consument vlees of vis uit de pot toevoegen en ten slotte de saus.Uncle Ben's 2-Step werd in het voorjaar in Groot-Brittannië en Ierland op de markt gezet. Nu volgen dus België en Nederland. "Engeland is de belangrijkste markt voor warme sauzen. De penetratiegraad ( nvdr - het percentage consumenten dat minstens één keer per jaar zo'n product koopt) bedraagt er 82%, een cijfer waarvan we hier alleen maar kunnen dromen. In België doen we het met 24%," aldus Philip Duyck, marketing manager food bij Master Foods. De vraag is of er wel een markt bestaat voor het product als de penetratiegraad in ons land slechts 24% bedraagt. De ene marketeer zal zeggen 'fantastisch, er is een enorm potentieel', de andere 'laat maar, er is geen markt'. "Daarover kan inderdaad worden gediscussieerd," zegt Duyck. "We hebben al ervaring met warme sauzen van Uncle Ben's en de penetratie is ongeveer dezelfde gebleven, ondanks diverse marketinginspanningen. Maar in marketing moet je soms een beroep doen op gut-feeling. We meenden dat het met 2-Step goed zat, iets wat onderzoek heeft bevestigd." "2-Step biedt twee voordelen: ten eerste de smaak (het eindresultaat is vergelijkbaar met sauzen in Chinese restaurants) en ten tweede het feit dat het om een 'kook-en-klare'-saus gaat. De saus wordt niet zomaar 'opgewarmd': met de 2-Step heb je de volledige aromabeleving die typisch is voor het koken."Master Foods is er zich goed van bewust dat het klaarmaken van de 2-Step-saus een woordje uitleg vergt. "We hebben begin oktober geadverteerd op televisie. In de tijdschriften geven we nog meer uitleg," aldus Duyck. Dat gebeurt telkens op drie opeenvolgende bladzijden: op de eerste (halve) pagina laat Master Foods stap één zien, op de volgende (halve) pagina stap twee en op de derde (hele) pagina het eindresultaat (zie illustraties). Daarnaast laat de voedingsgigant op de verkooppunten 2-Step klaarmaken door animatieteams. De consument kan kijken én proeven, en bovendien krijgt hij een kortingsbon. De bedoeling is dat de penetratie van warme sauzen naar 31% stijgt.