In de uitzendsector zit er de komende jaren een nieuwe consolidatiegolf aan te komen. Wereldmarktleider Adecco wil de dans openen. CEO Patrick De Maeseneire komt er openlijk voor uit dat overnames op de agenda staan. Adecco wil 1 miljard euro (inclusief schulden) besteden aan acquisities. De naam van het Nederlandse USG People viel al.
...

In de uitzendsector zit er de komende jaren een nieuwe consolidatiegolf aan te komen. Wereldmarktleider Adecco wil de dans openen. CEO Patrick De Maeseneire komt er openlijk voor uit dat overnames op de agenda staan. Adecco wil 1 miljard euro (inclusief schulden) besteden aan acquisities. De naam van het Nederlandse USG People viel al. Maar vóór overnameprooien worden aangewezen, doen de topspelers er goed aan na te denken over de langetermijnperspectieven van de uitzendsector. Het is in deze moeilijke tijden zeer verleidelijk om via acquisities vooral marktaandeel te kopen. Een overname van USG People zou de positie van Adecco op de Beneluxmarkt aanzienlijk versterken. Adecco is in tal van landen het nummer één of twee, maar in de Benelux moet het zowel Randstad (dat Vedior heeft overgenomen) als USG People laten voorgaan. Een overname van USG zou de positie van de Zwitserse uitzendgroep aanzienlijk versterken. De vraag is of dit ook een verstandige keuze is. Uitzendbedrijven moeten in hun overnamestrategie twee dingen voor ogen houden. Ten eerste mogen ze niet vergeten dat de uitzendmarkt nog niet verzadigd is. Er is nog heel wat ruimte voor autonome groei. De penetratiegraad van uitzendarbeid (het percentage uitzendkrachten op een dag aan het werk ten opzichte van de beroepsbevolking) mag in Europa dan wel gestegen zijn van 1,5 procent tien jaar geleden naar 2 procent vandaag, het gaat hier om gemiddelden. In België is de penetratiegraad 2,2 procent, in Groot-Brittannië bijna 5 procent, maar veel landen komen niet verder dan 1 procent. De uitzendsector moet dus blijven inzetten op organische groei. Ten tweede is de tijd voorbij dat uitzendbedrijven alleen maar massaal interim-krachten plaatsten voor grote klanten. Bedrijven hebben meer en meer nood aan gespecialiseerde profielen en verwachten van uitzendbedrijven ook dat ze andere humanresourcesdiensten aanbieden zoals outplacement, loopbaanbegeleiding en payrolling. De meeste grote uitzendbedrijven - en dus ook Adecco - richten zich al een aantal jaren op die nieuwe markten. Een slimme overnamepolitiek bestaat er dan ook in om vooral nichespelers over te nemen. Manpower en Randstad hebben dat al gedaan met de overname van outplacementspecialisten als Right Management en Galilei. Bedrijven gespecialiseerd in onder andere loopbaanbegeleiding en talentmanagement zijn de komende jaren de geschikte kandidaten. In heel Europa zullen werknemers langer aan de slag moeten blijven. Langere loopbanen betekent ook meer jobmobiliteit, zowel intern als extern. Ondernemingen zullen smeken om advies over hoe ze hun oudere werknemers langer aan de slag kunnen houden, bijvoorbeeld in een andere functie. Het is aan de grote uitzendbedrijven om die diensten aan te bieden. Wie dat niet kan, dreigt pas echt marktaandeel te verliezen. Do-itWachten is geen optie voor Adecco, blz. 70Door Alain MoutonBedrijven verwachten van uitzendbedrijven ook dat ze andere humanresourcesdiensten aanbieden.