Traditioneel opent Trends het nieuwe jaar met een druk bijgewoonde receptie waarop de nieuwe Manager van het Jaar bekendgemaakt wordt. Met Jef Colruyt prijkt opnieuw een telg uit de distributiefamilie op het lijstje van winnaars. Vader Jo staat exact tien plaatsen lager, als de Manager van 1992.
...

Traditioneel opent Trends het nieuwe jaar met een druk bijgewoonde receptie waarop de nieuwe Manager van het Jaar bekendgemaakt wordt. Met Jef Colruyt prijkt opnieuw een telg uit de distributiefamilie op het lijstje van winnaars. Vader Jo staat exact tien plaatsen lager, als de Manager van 1992. We gingen voor de gelegenheid kijken in het eigen archief en kwamen bij de Trends van 14 januari 1993 terecht. Frans Crols heeft het er over Jo Colruyt als "de filosoof van het dagelijks brood", een manager die zijn bedrijf leidt als een kunstenaar en met een eigen, soms tegendraadse stijl mooie winsten weet te behalen. Jef Colruyt is meer dan 'de zoon van'. Hij legt op vele punten dezelfde accenten als zijn vader. Soms lijkt het zelfs alsof de tekst van tien jaar geleden vandaag geschreven is. Ook toen al was Colruyt de rijzende ster in een distributiesector die het bijzonder moeilijk had: een winstgevende familiezaak in een wereld van grootdistributeurs, een discounter ten tijde van een economische terugval.Jef Colruyt wil managen zonder franjes of zottigheden, no nonsense. Vader Jo had naar eigen zeggen lak aan gesofisticeerde budgettechnieken en complexe marketing. De nieuwe Manager van het Jaar geeft zijn personeel opleidingen, maar ook daar draait het om de kern van de zaak: besparen en vereenvoudigen. In 1993 was Colruyt de vreemde eend in de bijt: een succesvolle Belgische distributeur die het buitenland bewust links liet liggen. Dat eigenzinnige trekje ging niet helemaal over van vader op zoon, al blijft ook Jef Colruyt uiterst behoedzaam. Een avontuur in Frankrijk verloopt moeizaam, naar Nederland wordt gekeken met een grote dosis gezond verstand. Anno 1993 viel Colruyt niet alleen op door de soberheid van de supermarkten, maar evenzeer door het grote vertrouwen in informatica. De distributeur was ooit de eerste klant in België voor een nieuwe IBM-computer. Jo Colruyt vertelde ook trots over het dochterbedrijf Dolmen dat software levert aan banken en verzekeringsmaatschappijen, goed voor een omzet van zo'n 37,2 miljoen euro. Dolmen is er nog steeds, maar heeft net een lastig boekjaar afgesloten. Voor het eerst werd er een winstwaarschuwing uitgestuurd. Dat Jef Colruyt met een even aparte filosofie een mogelijk nog zwaardere storm weet te trotseren, maakt hem zeker een waardig opvolger en een verdiende Manager van het Jaar.Het volledige artikel over Jo Colruyt, de Manager van het Jaar 1992.