6 minutes is een verzamelnaam voor 36 elektronische nieuwsbrieven die gratis worden gemaild naar abonnees. De nieuwsbrieven heten Beauty & Lifestyle, Bouwen en Verbouwen of IT & Telecom en bevatten telkens een reeks korte berichten. "Ons doel is degelijke informatie aanbieden die snel kan worden gelezen," zegt Toon Lowette, ooit journalist bij Knack en pionier van de ele...

6 minutes is een verzamelnaam voor 36 elektronische nieuwsbrieven die gratis worden gemaild naar abonnees. De nieuwsbrieven heten Beauty & Lifestyle, Bouwen en Verbouwen of IT & Telecom en bevatten telkens een reeks korte berichten. "Ons doel is degelijke informatie aanbieden die snel kan worden gelezen," zegt Toon Lowette, ooit journalist bij Knack en pionier van de elektronische uitgaven bij de Vum. Drie jaar geleden lanceerde hij 6minutes samen met collega-uitgever Leo Van Dorsselaer. Het abonneebestand is in die tijd gegroeid van 30.000 (eind 1999) tot 150.000 (september 2002). Een hefboom voor de uitbreiding van het adressenbestand was de samenwerking met de Vlaamse Management Associatie (VMA) en de Telecommunications Managers Association of Belgium (TMAB). "Zij zagen in ons een ideale partner om hun naam bekendheid te geven bij een breed publiek." 6minutes dankt zijn succes aan de weinig opdringerige houding tegenover zijn lezers. "De abonnee kiest wat hij toegestuurd krijgt en wij geven hem elke week de mogelijkheid om het abonnement op te zeggen. Die vrijheid werkt. Wij sturen per maand 400.000 e-mails. Uit navraag blijkt dat daarvan 98% wordt geopend. Bovendien groeit het bestand elke week."Als een abonnee intekent op de nieuwsbrief worden hem persoonlijke gegevens gevraagd zoals geslacht, beroep en leeftijd. Die informatie over het lezersprofiel opent perspectieven voor de advertentiemarkt. "Wij kunnen ervoor zorgen dat een advertentie alleen directieleden bereikt."Lowette en Van Dorsselaer halen twee derde van hun inkomsten uit reclame, waarvan de werving is uitbesteed aan BeWeB, een specialist in on-linereclameregie. "De overige inkomsten komen uit onze partnerships. Daarmee dekken we de kosten van de Franse vertalingen en het werk van de journalisten. Die differentiatie geeft ons een zekere crisisbestendigheid." Over de omzet spreken Lowette en Van Dorsselaer alleen in vage termen. "We zijn marktleider in de publicatie van elektronische nieuwsbrieven. Bovendien is 6minutes de vijfde opdrachtgever van BeWeB, dat Euronext en Planet Internet in zijn portefeuille heeft. De scepsis als gevolg van het dotcom-debacle slijt tergend langzaam, maar wij zijn geduldig." Wouter De Broeck [{ssquf}]"Wij kunnen ervoor zorgen dat een advertentie alleen directieleden bereikt."