UITGEPERST

De Haspengouwse appeltelers verklaren de oorlog aan het sinaasappelsap. De nv Konings valt aan met appelsap van eigen bodem.

Honderd miljoen frank voor een nieuwe pers en 50 miljoen frank promotie. Dat zijn de wapens die de drankgroep van de Zonhovense nv Konings, in 1995 goed voor 2,9 miljard frank omzet en 210 werknemers, hanteert in haar poging de markt van de vruchtensappen een andere wending te geven.

Konings brengt, onder de merknaam Trudo, vruchtensap op de markt dat geperst is van appels van eigen bodem. De Jonagold moet nu ook, zo wil Konings het toch, de consument, hetzij in blik hetzij in karton, betoveren. Konings, dat in 1995 de Zonhovense zuivelcentrale Lilac (in dat jaar goed voor 1,4 miljard frank omzet) opslorpte, wil dit jaar haar slag slaan op de Belgische markt van de fruitsappen. Die markt wordt quasi volledig beheerst door de, vooral Braziliaanse, sinaasappelsappen. Belgen drinken jaarlijks gemiddeld amper 3 tot 4 liter appelsap ; goed voor 7 tot 10 % van de totale vruchtensappenmarkt. De meeste appelsappen die de Belgen momenteel te drinken krijgen, worden gemaakt van ingevoerd appelconcentraat. Konings wil die markt nu openbreken met eigen, Haspengouwse appelen. De idee ontstond vorig seizoen toen de prijs voor industrieel fruit plots steeg door een grote vraag vanuit Duitsland ; wat meteen tot spanningen leidde op de wereldmarkt in appelconcentraat.

Waarom kunnen we de Haspengouwse appels niet in eigen land verwerken en distribueren, zo wou Konings weten. Het antwoord is intussen gegeven : het kan. Konings, dat jaarlijks uit appels 20 miljoen flessen cider en perry, vooral voor de Britse markt, perst ; mikt voor 1996 op de verkoop van 1 tot 1,5 miljoen liter jonagold-appelsap. In België.

“Van augustus tot november persen we vooral cider en perry. Via de nieuwe pers oxideert het sap weinig. Zo blijft het natuurlijk,” garandeert commercieel directeur Robert Boogaerts. “Voor de cider laten we het perssap gisten ; voor het appelsap pasteuriseren we het.”

Konings brengt zijn jonagold-appelsap in blik en karton op de markt ; de consument wil immers steeds minder fruitsap uit flessen. “Klopt,” zegt Boogaerts, “nog amper 10 % van de fruitsappen wordt verkocht in glas, het is een dalend marktsegment.”

Het jonagold-appelsap heeft voor Konings meteen het voordeel dat het hele jaar door kan geperst worden ; met appels uit de diepvries. Zegt Boogaerts : “Ons appelsap staat al in de rekken van enkele grootdistributeurs. Het slaat aan. Dat is de bedoeling. Het appelsap hanteren we als deuropener voor ons sinaasappelsap. Dat is én blijft dé vruchtensapmarkt.”

APPELSAP Haspengouws appelsap bindt strijd aan met Braziliaans sinaasappelsap.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content