De lente van '97 heeft voor Willy Delvaux beslist een gouden randje. Hij is al twintig jaar aan de slag bij Procter & Gamble en dat mocht gevierd worden. Maar de pret kon niet op : zijn collega's verkozen hem zopas tot voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA).
...

De lente van '97 heeft voor Willy Delvaux beslist een gouden randje. Hij is al twintig jaar aan de slag bij Procter & Gamble en dat mocht gevierd worden. Maar de pret kon niet op : zijn collega's verkozen hem zopas tot voorzitter van de Unie der Belgische Adverteerders (UBA). Assenaar Willy Delvaux behaalde zijn diploma burgerlijk ingenieur aan de Rijksuniversiteit Gent, waar hij ook voorzitter van de studentenvereniging was. Met nog een bijkomend diploma marketing van de Vlerick-school op zak, begon hij aan een carrière bij Procter & Gamble, een bedrijf dat hij tot op heden trouw bleef. Zijn eerste stappen bij P&G hebben alles te maken met wasmiddelen en schoonmaakproducten. Daarna werkt hij vijf jaar in de VS, waar hij zich met soft drinks bezig houdt. Na zijn terugkeer in België vertrouwt men hem de opname in het P&G-gamma van de Richardson-Wicks-producten toe.In 1990 krijgt Delvaux opnieuw een buitenlandse missie : eerst richt hij de Poolse vestiging van Procter & Gamble op, daarna wordt hij directeur-generaal van de Egyptische vestiging van de multinational uit Cincinatti. Vorige zomer keerde de 44-jarige Delvaux met echtgenote en drie kinderen terug naar ons land om er het roer van Procter & Gamble België over te nemen. Nooit eerder stond een Belg aan het hoofd van de Belgische P&G-vestiging !De grote baas van Belgiës gootste adverteerder P&G spendeerde vorig jaar 1,7 miljard frank in de vijf belangrijkste media moet de geloofwaardigheid van de UBA opkrikken. "Om eerlijk te zijn, ik denk dat P&G de UBA minder hard nodig heeft dan omgekeerd," verklaart Delvaux onomwonden. Hij leidt nu een vereniging met 120 leden, die samen meer dan 80 % van alle reclame-investeringen in ons land vertegenwoordigen.Willy Delvaux, in zijn vrije tijd een gepassioneerd jager, heeft drie doelstellingen voor ogen. In de eerste plaats wil hij het negatieve beeld van de reclame afschieten waarmee men hier in België nog al te vaak rondloopt. "Reclame is een factor van vernieuwing," stelt hij. "Hoe kun je nu mensen aanzetten om te vernieuwen, als ze die vernieuwingsinspanningen niet kenbaar mogen of kunnen maken ?" In de tweede plaats wil Delvaux de strijd aanbinden met alle mogelijke en vooral onmogelijke vormen van reglementering verbod op tabaksreclame, heffingen op reclame in de Franstalige Gemeenschap die het de sector moeilijk maken. Tenslotte is hij ook vast van plan om druk uit te oefenen op de media om betere voorwaarden te bedingen. "België is een van de landen van Europa waar de mediakosten het hoogst oplopen," betreurt Willy Delvaux. "We hebben daar twee oplossingen voor : onze producten duurder maken of onze winsten verkleinen. Men zal allicht begrijpen dat geen van deze beide oplossingen echt populair is bij een multinational als de onze. We zouden ons natuurlijk ook uit België kunnen terugtrekken, maar dat willen we niet echt. En onze communicatie-investeringen terugschroeven kunnen we al helemaal niet : P&G kan het zich niet permitteren om niet aanwezig te zijn op het reclamepodium."WILLY DELVAUX (UBA, PROCTER & GAMBLE) De strijd aanbinden met alle mogelijke en onmogelijke reglementeringen inzake reclame.