De Genkse poot van Illbruck, de Duitse toeleverancier van isolatieproducten (in schuimstof), rijft een contract binnen bij de joint venture van Swatch en Mercedes-Benz. De Duits-Zwitserse combinatie staat in voor de productie van de Swatch Mobile, of de "Smart". Illbruck Genk plant een investering van 70 miljoen frank om dit contract van 300 miljoen te realiseren. ...

De Genkse poot van Illbruck, de Duitse toeleverancier van isolatieproducten (in schuimstof), rijft een contract binnen bij de joint venture van Swatch en Mercedes-Benz. De Duits-Zwitserse combinatie staat in voor de productie van de Swatch Mobile, of de "Smart". Illbruck Genk plant een investering van 70 miljoen frank om dit contract van 300 miljoen te realiseren. Voor zes jaar vestigde Illbruck zich in het Limburgse Genk als zogenaamde Greenfield Supplier van autoproducent Ford. De nieuweling, die 240 miljoen frank in de Genkse plant investeerde, kreeg de opdracht om de deurisolatie van de Mondeo te leveren. Illbruck is actief in vier sectoren: de autoassemblage, de bouw, de kantoorinrichting en de industrie. De groep, waarvan de hoofdzetel in Leverkusen ligt, telt meer dan drieduizend medewerkers verspreid over 25 fabrieken in de hele wereld. De voorbije jaren werd in Limburg ruim honderd miljoen extra uitgetrokken om het machinepark van zes naar zeventien machines uit te breiden. Het aantal personeelsleden groeide van zeventien naar vijfendertig.Oorspronkelijk realiseerde Illbruck Genk zo goed als 100% van zijn omzet als leverancier van Ford. Tegenwoordig maken andere klanten - zoals Volkswagen, General Motors en bussenfabrikant Van Hool - al 25% van de omzet uit. "We willen minder afhankelijk worden van één producent, Ford, en dus vanuit Genk een meer gediversifieerde strategie voeren," weet plant manager Gunter Heinze. Ondertussen spreekt Illbruck Genk ook andere klanten van de groep, in casu Opel, Volkswagen en BMW, aan. "Begrijp me niet verkeerd. We hebben een schitterende relatie met Ford," beklemtoont Heinze. "De ontwikkelingsopdracht voor de opvolger van de Mondeo illustreert dat. Het zou alleen bedrijfseconomisch verkeerd zijn om de mogelijkheden waarover we beschikken niet breder te ontplooien." Illbruck Genk is overigens ook geïnteresseerd in opdrachten van buiten de autosector. Heinze: "We bestuderen de opportuniteiten in de bouwsector en andere industrieën voor niet-automotive toepassingen." In dat verband werd recentelijk een optie genomen op een stuk grond naast de huidige bedrijfsgebouwen. Bedoeling is om op dat terrein op middellange termijn een hall op te trekken waar nieuwe opdrachten kunnen worden uitgevoerd. Het uiteindelijk doel is om tegen het jaar 2000 30% meer omzet te realiseren vergeleken met 1997 (280 miljoen).