Al 35 jaar is Sodecor uit Asse actief als leverancier van papierwaren in België. De waar gaat meestal naar de grootdistributie, decoratiewinkels en speelgoedwinkels.
...

Al 35 jaar is Sodecor uit Asse actief als leverancier van papierwaren in België. De waar gaat meestal naar de grootdistributie, decoratiewinkels en speelgoedwinkels. "Zo'n zeven jaar geleden vroegen enkele grote klanten of we ook hun paasartikelen konden leveren," vertelt gedelegeerd bestuurder Leon Kouyoumdjisky. "Zij streven ernaar zoveel mogelijk met dezelfde leverancier te werken. Daarop hebben we ingespeeld." In de jaarlijkse omzet, die schommelt rond 130 miljoen frank, hebben de paasartikelen een aandeel van 6% tot 7%. Sodecor telt vijftien medewerkers en probeert de verkoopcijfers stabiel te houden over het hele jaar. Dat is niet altijd makkelijk in de niche van het inpakpapier, de specialisatie van de onderneming. Daarom is de invoer van paasartikelen een interessante diversificatie. Kouyoumdjisky: "Wij zijn marktleider in inpakpapier voor kinderen, maar zijn niet zo'n grote speler in de paasmarkt. Er zijn invoerders die zich specialiseren in paas- en kerstartikelen. Zij halen dan hun omzet en kabbelen de rest van het jaar rustig voort. Wij kennen wel een piek aan het begin van het schooljaar, maar omdat we papeterie op verschillende terreinen tot onze business maakten, halen we toch een relatief stabiele omzet." De invoer van paasartikelen is een riskante activiteit. Het tijdvenster waarin grote ketens als GB, Colruyt, Delhaize en Ava beslissen welke producten ze aankopen duurt hooguit een maand. "Ze bestellen al in juni hun waar. Tussen half februari en half maart moet alles geleverd zijn. Een goede planning en de juiste productkeuze zijn belangrijk, anders blijf je zitten met een stockoverschot." De keuze van het gamma dat Sodecor aanbiedt, gebeurt bijna een vol jaar op voorhand. In april trekt het bedrijf naar China om er de speciale beurzen te bezoeken en producten uit te kiezen. Dat gaat van paasmandjes over allerhande decoratie zoals kaarsen en hangfiguurtjes, eierverf, paasgras tot kartonnen vuleieren en verpakkingspapier.Een jaar op voorhand de modetrends inschatten is niet makkelijk. Kouyoumdjisky: "Je merkt wel wat er populair is op zulke beurzen, maar het blijft een risico. Het is lang niet zeker dat België klaar is voor de kleurtjes en gadgets die je invoert."