Uit de schaduw van Marc Coucke

Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Yvan Vindevogel wordt liever niet herinnerd aan Marc Coucke en Omega Pharma. Helaas is er voor de gedelegeerd bestuurder van het farmabedrijf Vemedia geen ontkomen aan. “Mijn CFO heeft beloofd dat hij mij trakteert de dag dat ze me niet meer aanspreken over Omega Pharma”, zegt Vindevogel als we hem contacteren tijdens een buitenlandse autoreis met enkele zakenpartners.

De Kortrijkzaan richtte Omega Pharma in 1987 op. Marc Coucke kwam er later bij en na acht jaar ging het duo uit elkaar na een meningsverschil over een partnerschap met de Nederlandse apotheekgroothandel OPG. “Een vertrouwensbreuk”, noemt Vindevogel het. “Als iemand je vertrouwen schaadt, moet je je conclusies durven trekken. Ik ben daar heel principieel in en zeker toen ik zo jong was, 32 jaar. Maar no regrets, het leven gaat verder”, zegt Vindevogel, die nog met plezier terugdenkt aan zijn beginperiode bij Omega Pharma. “Je moet weten dat ik daar toch twee jaar alleen heb gezeten voor Marc aan boord is gekomen.”

Coucke kocht Vindevogel uit voor zo’n 2,5 miljoen euro en bouwde Omega Pharma via een schier eindeloze reeks overnames uit tot een Europese speler in de markt van voorschriftvrije zelfzorgproducten, ook gekend als OTC-middelen. Het vroegere duo kan nog altijd samen door één deur, al vergeet Vindevogel niet wat er in 1995 is gebeurd. “Geen enkel probleem”, klinkt het aarzelend als we polsen naar de verstandhouding met Coucke. Onder zijn reisgenoten klinkt spontaan luid gelach.

Dat de 45-jarige Vindevogel steeds maar aan zijn ex-kompaan wordt herinnerd, heeft hij natuurlijk vooral aan zichzelf te danken. Vindevogel bleef actief in de farmasector. En het succesverhaal van Omega Pharma hield hem scherp. In eigen land was een nieuwe start niet vanzelfsprekend, maar hij rook zijn kans toen Vemedia, de OTC-afdeling van Solvay Pharmaceuticals in Nederland, in 2002 in de etalage stond. Vemedia vormde de aanzet voor een handvol overnames vanaf 2006, niet lang nadat Vindevogel zijn medevennoten had uitgekocht. Vooral Viatris was een voltreffer omdat Vindevogel zo het vitaminemerk Dagravit in handen kreeg.

Vorige week ging Vindevogel weer shoppen bij Solvay en verwierf hij de Europese rechten op het kalmerings- en antistressmiddel Valdispert, dat in Nederland al lang een succesnummer is voor Vemedia. Met die overname krijgen Vindevogel en Vemedia eindelijk ook de Europese allure die ze al lang ambieerden. Vindevogel, die 69 % van de aandelen van Vemedia heeft, treedt uit de brede schaduw van Omega Pharma en zijn flamboyante CEO. Vemedia, dat intussen 200 werknemers telt, trekt zich via Valdispert nu ook op gang in Portugal, Spanje, Italië, Duitsland, Griekenland en Oostenrijk. En de ambitie brandt. “Ik sluit niets bij voorbaat uit. Als er een opportuniteit is, ga ik daarop in”, zegt Vindevogel, die al een tijd broedt op beursplannen voor Vemedia.

Of Coucke hem al proficiat heeft gewenst? “Dat gaat hij niet direct doen. Ik denk dat Marc nog altijd meer rivaliteit vertoont dan omgekeerd. Maar de zon schijnt voor iedereen zeg ik altijd”, lacht Vindevogel, die zich er duidelijk voor hoedt om Coucke te bekritiseren, maar de speldenprikken ongewild toch uitdeelt. “Omega Pharma is altijd een verkoopgericht bedrijf geweest, wat soms zijn sterkte was, maar dikwijls ook de zwakte.” Vindevogel verkiest een goedehuisvaderaanpak. “Een tragere, maar een beter gefundeerde groei.”

Waar Coucke lang alleen de lakens heeft uitgedeeld bij Omega Pharma, heeft Vindevogel zich snel omringd met ervaren managers, zoals operationeel directeur Rob Drenth, een oudgediende van Sara Lee. Betekenisvol is ook de benoeming tot financieel directeur van Jean-Yves De Vel, tot vorig jaar directeur corporate finance en verantwoordelijk voor fusies en overnames bij PricewaterhouseCoopers. “Ik ben een teamspeler”, benadrukt Vindevogel.

De volgende stap is de uitbouw van de structuur in de zes nieuwe markten, waar de productenportfolio zal worden verdeeld in het zog van Valdispert. Een sneeuwbaleffect? “Ik hoop het.” Of hij nog lang zijn zaterdagen kan vrijhouden voor zijn hobby’s, voetbal en paardrijden, is maar de vraag. Dat ook zijn twee zonen van dertien en elf hun vader minder vaak zullen zien, lijkt onvermijdelijk. Vindevogel zelf denkt niet dat het zo’n vaart loopt. Daarvoor rekent hij vooral op zijn COO. “Hij doet het operationele en ik meer de strategie, overnames en ook productontwikkeling, want ik ben en blijf apotheker. Dat is altijd mijn stokpaardje geweest.”

En maar weinig bedrijfsleiders hebben het hem zo spontaan voorgedaan, maar Vindevogel zet ook zijn vrouw graag in het zonnetje. “Als die steun er vanuit het thuisfront niet is voor wat je doet, is het moeilijk om de juiste balans te vinden.”

Bert Lauwers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content