Kan vrachtwagens onderhouden en herstellen straks sneller, eenvoudiger én rendabeler ? In het Limburgse Wellen menen ze van wel.
...

Kan vrachtwagens onderhouden en herstellen straks sneller, eenvoudiger én rendabeler ? In het Limburgse Wellen menen ze van wel.Robert Jans en Marleen Van de Weerd, zaakvoerder en marketingverantwoordelijke van Jans Transportefficiëntie uit Wellen, noemen de vervoersector de wielen van onze economie. Die leggen zij met hun nieuwste product, de Hercules-putloopkraan, flink in de watten. Zeggen ze zelf. Jans, twintig jaar actief in een garage, werkte vijf jaar aan het ontwerp van een nieuwsoortige putkrik. "Om het rendement van de werkplaats te verhogen, viseerden we de plaats waar het meest wordt gewerkt aan de vrachtwagen : de werkput. Tot vandaag werkt men daar met een krik die, los van wat kleine aanpassingen, in vijftig jaar niet is veranderd. Daarom realiseerden wij iets nieuws. Het kernstuk blijft de zelfrijdende en bestuurbare putkrik mét afstandsbediening, 20 ton zwaar en straks, voor havenvoertuigen, verzwaard tot 40 ton. Voor de bediening volstaat een druk op de knop, een draaiknop regelt de snelheid, een noodstop schakelt alle bewegingen uit en onderbreekt de stroomtoevoer. Door de grote aandrijfkracht kan de putloopkraan taken aan die tot vandaag voor putkrikken niet waren weggelegd, zoals het dwars plaatsen van vrachtwagens of het doorslepen van een vrachtwagen."Jans heeft zijn hydraulisch aangedreven krik gepatenteerd in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. "Ook al biedt dat tegen concurrentie slechts een relatieve bescherming," zo weet hij. "Omdat de ontwikkeling veel tijd vergde, loopt de omzet slechts langzaam op. Vorig jaar steeg die tot circa 4 miljoen, maar voor '96 tippen wij op 10 miljoen frank."Jans ziet alleen maar voordelen aan zijn putloopkraan : "Het vermindert de werktijd voor de garagehouder en hij kan zijn onderdelen beter laten roteren ; de klant ziet zijn voertuig minder stilstaan, de monteur ten slotte kan makkelijker, sneller én veiliger werken.Naast Robert Jans (53j.) is ook zoon Maxime (28j.) actief in de zaak. Twee grote transportbedrijven ( Essers en Van Laer), één kazerne en zeven merkgarages sieren al het klantenlijstje. Concludeert Robert Jans : "Dit is een echt Belgisch product. Goede dingen moeten toch niet altijd uit het buitenland komen ?" ROBERT JANS, MAXIME JANS EN MARLEEN VAN DE WEERD (JANS TRANSPORTEFFICIENTIE) Vrachtwagens sneller herstellen.