Rotterdam, Moskou en Dublin ontvingen het bedrijf met open armen. In Parijs, Brussel, Barcelona, Milaan en Rome viel dat eerder tegen. Uber verbergt niet dat de onderneming op sommige markten veel weerstand ondervindt. De technologiefirma hertekent de sector van het personenvervoer in niet minder dan 130 steden. Vooral in Europa heeft ze het moeilijk: de reglementering houdt geen rekening met de technologische evolutie naar gedeelde mobiliteit. De sector, die tot nog toe goed beschermd werd, vreest voor zijn toekomst. We interviewden de man die de Europese taxibedrijven de stuipen op het lijf jaagt.
...

Rotterdam, Moskou en Dublin ontvingen het bedrijf met open armen. In Parijs, Brussel, Barcelona, Milaan en Rome viel dat eerder tegen. Uber verbergt niet dat de onderneming op sommige markten veel weerstand ondervindt. De technologiefirma hertekent de sector van het personenvervoer in niet minder dan 130 steden. Vooral in Europa heeft ze het moeilijk: de reglementering houdt geen rekening met de technologische evolutie naar gedeelde mobiliteit. De sector, die tot nog toe goed beschermd werd, vreest voor zijn toekomst. We interviewden de man die de Europese taxibedrijven de stuipen op het lijf jaagt. PIERRE-DIMITRI GORE-COTY. "Wij zijn niet zomaar neergestreken in Brussel zonder met iemand gesproken te hebben. We hebben met mensen bij het Gewest gediscussieerd over onze UberPOP-dienst, waarbij particulieren met eigen auto's personenvervoer tegen betaling uitvoeren. De wetgeving in het Brusselse Gewest verbiedt dat limousinechauffeurs prestaties van minder dan drie uur afleggen en voor minder dan negentig euro. Die regel bestaat al geruime tijd en is bedoeld om elke vorm van concurrentie voor de taxi's uit te schakelen. Door die regel kunnen wij op de meeste markten ons UberBerline-concept niet aanbieden, waarmee mensen een wagen van een professionele transporteur kunnen bestellen. Daarom hebben we in februari besloten om UberPOP te lanceren. Er bestond al een concurrent, Djump. We vonden zijn model heel interessant voor de inwoners." GORE-COTY. "Juist... Laten we duidelijk zijn: het vervoer onder particulieren is een zeer nieuwe activiteit. Ze ontstond anderhalf jaar geleden in de Verenigde Staten en ze valt niet onder de bestaande wetten voor transport. Het zou interessant zijn om een duidelijk reglementair kader te hebben, zodat particulieren hun wagen occasioneel kunnen gebruiken voor het vervoer van anderen, om de kostprijs te drukken. Dat geldt voor Brussel en voor andere steden." GORE-COTY. "We hebben de kans niet gekregen om ons te verdedigen. De dagvaarding werd naar het verkeerde adres gestuurd. De onderneming die wettelijk aansprakelijk is voor het UberPOP-platform in Brussel werd door geen enkele veroordeling getroffen. Er loopt nu een procedure die in de komende weken of maanden afloopt. Op dit ogenblik is het product UberPOP technisch gezien wettelijk. We blijven het aanbieden, het groeit behoorlijk en we krijgen enorme steun van de chauffeurs en de passagiers." GORE-COTY. "Taxi Verts had het gemunt op Uber Belgium, maar dat is niet verantwoordelijk voor het platform." GORE-COTY. "Ze houdt zich bezig met de marketing, zoekt chauffeurs, ondersteunt de klanten en de bestuurders. Ze oefent met andere woorden een business uit. De toepassing wordt op identieke wijze toegepast op de verschillende markten waarop we aanwezig zijn. Technisch gezien is de toepassing dus niet in handen van Uber Belgium. Het is een filiaal van Uber." GORE-COTY. "Dat klopt, maar dat staat los van de rechtszaak. Het maakt deel uit van een intimidatie- en pestcampagne van het Gewest. Taxi Verts betaalt studenten om valse Uber-accounts te creeren waarmee ze Uber-wagens bestellen om die vervolgens aan te geven bij de politie. Terwijl Uber nooit veroordeeld werd. Drie chauffeurs worden intussen strafrechtelijk vervolgd en komen na de zomer voor de rechtbank." GORE-COTY. "Uiteraard steunen we de UberPOP-chauffeurs. Als hun wagen aangeslagen werd, hebben we hen een huurauto ter beschikking gesteld. En we zijn er ook voor hen tijdens het proces." GORE-COTY. "Dat is iets anders. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen taxibetogingen en reglementaire en wettelijke kwesties. In heel wat steden is de taxisector nauwelijks geëvolueerd. Het aantal licenties wordt er beperkt. Op die markten, zoals Brussel en Parijs, lopen de spanningen met de taxi's hoger op. Wat het wettelijke aspect betreft, lopen er op sommige plaatsen procedures, maar we kregen zelden zo'n heftige reactie als in Brussel." GORE-COTY. "Nee. Die verwikkelingen zetten geen rem op onze ontwikkelingsplannen, in Brussel noch elders in Europa. Maar het transportproject tussen particulieren is innovatief en botst met de sector, ook al zijn wij ervan overtuigd dat het niet noodzakelijk concurrentie is voor de taxi's." GORE-COTY. "Er zijn verschillende mogelijkheden om zich van a naar b te begeven: het openbaar vervoer, de taxi's, Uber, enzovoort. In die zin kan men denken aan concurrentie. Wat nu gebeurt, is veel structureler: de meeste verplaatsingen worden gedaan met individuele voertuigen, maar die trend gaat aanzienlijk afnemen. Als men wil dat die overschakeling er echt komt, is er een transportecosysteem nodig dat zo betrouwbaar en betaalbaar mogelijk is. Pas dan zullen de mensen gebruikmaken van gedeelde wagens, ook taxi's. Die laatste profiteren, net zoals UberPOP en het openbaar vervoer, van die overschakeling. " GORE-COTY. "Uber is een technologiebedrijf: het is onze taak om oplossingen aan te bieden aan dienstverleners, of dat nu professionals of particulieren zijn. Het is met UberTaxi niet de bedoeling de taxichauffeurs te overtuigen, wel om die dienst aan te bieden als er een taxiaanbod bestaat waarvoor onze technologie nuttig kan zijn. Als ooit blijkt dat er interesse is van zowel de Brusselse taxichauffeurs als de consumenten, zouden we kunnen beslissen om hen Uber aan te bieden, zoals we dat al doen in Londen en sommige steden in de Verenigde Staten." GORE-COTY. "In Parijs hebben we die dienst na vier maanden stopgezet omdat de groep G7, die de Taxis Bleus uitbaat, er over een monopolie beschikt en zijn aangesloten chauffeurs verbiedt om een andere technologie dan de zijne te gebruiken. Dat komt neer op een onrechtmatige exclusiviteitsclausule. UberTaxi draaide enkele weken zeer goed, maar toen kwamen de taxichauffeurs de aansluitingskits terugbrengen. Ze vroegen ons wel opnieuw contact op te nemen zodra we groter zijn dan G7." GORE-COTY. "Uber rekent een commissie van 20 procent aan voor ritten die dankzij het platform tot stand komen. Dat model is interessant, want in de traditionele sector moet de bestuurder een vast maandelijks abonnement betalen en dat tast in de rustige periodes zijn inkomen grondig aan. Het systeem van de variabele commissie draagt bij tot het succes van Uber, want het is flexibel en de chauffeur betaalt enkel voor wat hij gebruikt." GORE-COTY. "UberRush bieden we enkel in New York aan. Het is dus nog wat vroeg om daar veel over te vertellen. We hebben een dicht netwerk waarmee we gebruikers van de toepassing in contact brengen met vervoerders. Uber heeft dat model willen uitbreiden tot fietsers en koeriers, zodat we dezelfde ervaring kunnen aanbieden voor de verplaatsing van voorwerpen. We houden ervan om logistieke ideeën uit te testen. Het is nog te vroeg om uit te weiden over onze toekomstplannen. Ik kan enkel onze CEO parafraseren. Die zegt dat als we in staat zijn om in vijf minuten tijd een auto te leveren, er nog heel wat andere zaken zijn die we in vijf minuten kunnen leveren." CHRISTOPHE CHARLOT EN ROBERT VAN APELDOORN"Op dit ogenblik is het product UberPOP technisch gezien wettelijk" "Taxi Verts betaalt studenten om valse Uber-accounts te creëren waarmee ze Uber-wagens bestellen om die aan te geven bij de politie"