Typisch Audi

De A3 is een compacte Audi, maar biedt de ruimte van een middenklasser en het rijcomfort van zijn grotere broers.

Dit najaar verschijnt de compacte Audi A3 op de Belgische markt. Qua design geeft Audi al zijn modellen een duidelijk herkenbare identiteit mee ; dit geldt eveneens voor de A3, waarmee het typische Audi-design zijn intrede doet in het luxesegment van de compacte auto’s.

Het bekende radiatorrooster met de vier ringen is opgenomen in de koetswerkkleurige voorbumper ; het gaat dus niet over in de motorkap, zoals dat bij de andere Audi’s wel het geval is. De A3 is iets breder en hoger dan de A4, zodat de voorkant vrij massief aandoet : een knipoog naar de A8. Tussen de potige frontpartij en de korte achtersteven wordt de A3 gekenmerkt door een oplopende gordellijn, die de flanken van deze Audi een hoekig uitzicht verleent. De stootlijsten, deurgrepen en buitenspiegels zijn uitgevoerd in koetswerkkleur, zodat de vloeiende lijnen nergens onderbroken worden.

Dankzij het feit dat de A3 vooral lateraal is uitgewerkt, kon een interieur gecreëerd worden dat vooraan de breedte biedt van een ruime middenklasser. Ook achterin beschikken de inzittenden over meer dan voldoende hoofd- en beenruimte. Door het ingenieuze glijsysteem van de voorstoelen verloopt het in- en uitstappen overigens bijzonder vlot.

Opvallend is het grote aantal praktische opbergvakken. Aan de passagierszijde vooraan zit een handschoenkastje dat aan inhoud niets moest inboeten voor de erboven gemonteerde airbag ; eronder bevindt zich een open vak waar een paraplu in past. Behalve de grote bergruimte in de sober uitgevoerde middenconsole zijn er ook open vakken en gesloten tassen in de deurbekleding. Onder de voorstoelen zit een schuiflade waarin het verbandkistje binnen handbereik bewaard kan worden. De achterbank is uiteraard neerklapbaar in twee delen, en de koffer is ruim bemeten.

In een eerste fase zal de A3 beschikbaar zijn met twee motoren : de 1.8 met vijf kleppen per cilinder (goed voor 125 Din pk) en de zeer zuinige 1.9 TDI. Later wordt het aanbod uitgebreid met een 1.6 viercilinder (101 Din pk) en een 1.8 turbo, eveneens met vijf kleppen per cilinder en een vermogen van 150 Din pk. De twee twintigkleppers vormen een absolute primeur in de categorie van compacte auto’s.

Tijdens proefritten met de verschillende versies viel het ons op dat elke krachtbron een heel eigen karakter heeft. Zowel sportieve rijders als rustige chauffeurs en kilometerverslinders met zin voor zuinigheid komen dus aan hun trekken. Bovendien zijn er drie uitrustingsniveaus met elk een eigen temperament : Attraction, Ambition en Ambiente.

PATRICK OP DE BEECK

Audi A3 Het typische Audi-design doet zijn intrede in het luxesegment van de compacte auto’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content