De beurscarrière van Twitter kende een vliegende start, maar daarna ging het snel bergaf. Het aandeel werd in november 2013 geïntroduceerd aan 26 USD, maar geen enkele private investeerder kon toen aan die prijs kopen. Er prijkte al een cijfer van meer dan 45 USD op de koerstabellen toen op de eerste beursdag de normale handel startte. Intussen zijn we vijftien maanden later en noteert Twitter nog steeds tegen 45 USD. Het aandeel van het socialemediabedrijf klom in eerste instantie vlot naar 75 USD, maar na tegenvallende kwartaalresultaten volgde de ontnuchtering. Tot begin deze maand kreeg het aandeel na bijna elk kwartaalrapport een flin...

De beurscarrière van Twitter kende een vliegende start, maar daarna ging het snel bergaf. Het aandeel werd in november 2013 geïntroduceerd aan 26 USD, maar geen enkele private investeerder kon toen aan die prijs kopen. Er prijkte al een cijfer van meer dan 45 USD op de koerstabellen toen op de eerste beursdag de normale handel startte. Intussen zijn we vijftien maanden later en noteert Twitter nog steeds tegen 45 USD. Het aandeel van het socialemediabedrijf klom in eerste instantie vlot naar 75 USD, maar na tegenvallende kwartaalresultaten volgde de ontnuchtering. Tot begin deze maand kreeg het aandeel na bijna elk kwartaalrapport een flinke tik, het gevolg van een teleurstellende groei van het aantal actieve gebruikers. Twitter gebruikt daarvoor de zogenomde monthly active users (MAU) als maatstaf. De evolutie van de MAU is cruciaal voor het groeimodel van Twitter. Meer dan 90 % van de omzet is afkomstig uit advertentie-inkomsten. Daarbij gaat het voor 88 % om advertenties voor mobiele toestellen. Dit percentage ligt hoger dan bij Facebook, wat ook logisch is. Twitter is nu eenmaal in hoofdzaak een mobiel medium. Hogere inkomsten uit advertenties zijn één zaak, maar daarvoor moet ook de gebruikersbasis groeien en daar wringt momenteel het schoentje. Dit laatste was ook in het vierde kwartaal het geval, wat in eerste instantie het slechtste deed vermoeden voor de reactie van de markt. Twitter schoot echter verrassend genoeg met 16 % omhoog en dit werd toegeschreven aan de hoger dan verwachte omzetstijging. De groepsomzet steeg in het vierde kwartaal met 97 %, tot 479,1 miljoen USD. Het aantal gebruikers steeg met amper 1,4 % tegenover het derde kwartaal, de traagste groei ooit. Op jaarbasis was er een klim met bijna een vijfde, tot 288 miljoen. In het derde kwartaal lag dit groeicijfer nog op 23 %. Over het volledige jaar 2014 kreeg Twitter er 47 miljoen gebruikers bij. Het management schreef de trage groei van de gebruikersbasis toe aan seizoeneffecten, terwijl technische problemen bij de integratie van de Twitter-applicatie met het nieuwe besturingssysteem van Apple (iOS 8) ook een rol zouden hebben gespeeld. Echt overtuigend klinkt het in elk geval niet. De groep verwacht er in het lopende kwartaal 13 tot 16 miljoen nieuwe gebruikers bij te krijgen, wat een gemiddelde groei van 4,5 % op kwartaalbasis zou betekenen. Er komt een eigen videoplatform zodat gebruikers niet altijd naar concurrerende sites als YouTube (eigendom van Google) moeten doorklikken. Twitter werkt ook samen met Google om verstuurde tweets sneller in de zoekresultaten op te nemen. Voor het lopende kwartaal wordt op 440 tot 450 miljoen USD omzet gemikt en de prognose voor het volledige boekjaar bedraagt gemiddeld 2,35 miljard USD, wat een groei op jaarbasis met ongeveer 70 % impliceert. Het nettoverlies werd teruggebracht van 511,5 naar 125,4 miljoen USD. De trage groei van de gebruikersbasis blijft zorgwekkend, al komt Twitter er deze keer goed mee weg. Cruciale vraag blijft of Twitter, net als Facebook, voldoende munt zal weten te slaan uit de gebruikersbasis. Aan 12 keer de verwachte omzet vinden we het aandeel momenteel nog te duur om een koopadvies te verantwoorden.Advies: houden Risico: hoog Rating: 2C