U vervoert 10,1 miljoen passagiers per jaar en dat aantal neemt jaarlijks met 2 procent toe. Hoopt u met de bestelde zeventien treinstellen aan 17 miljoen te geraken?

NICOLAS PETROVIC. "Zoveel misschien niet. Het duurt wel enkele jaren voor alles geleverd is. We geven geen cijfers vrij. We hebben vertrouwen in de toekomst, we gaan groeien."
...

NICOLAS PETROVIC. "Zoveel misschien niet. Het duurt wel enkele jaren voor alles geleverd is. We geven geen cijfers vrij. We hebben vertrouwen in de toekomst, we gaan groeien." PETROVIC. "Het grootste deel van onze kosten wordt per trein gerekend, het zijn vooral vaste kosten. Onze bezettingsgraad is hoog en we kennen heel drukke piekperioden waarin grotere treinen goed van pas komen. Bovendien zijn het investeringen voor twintig jaar. Twintig jaar geleden was er ook scepsis. Toen zei men dat het nooit zou lukken." PETROVIC. "Dat waren andere tijden. Er waren nachttreinen gepland, de lagekostenmaatschappijen bestonden nog niet. De huidige toestand is anders." PETROVIC. "Ze zal in mei 2015 operationeel zijn. We beginnen met drie keer per week en verhogen de frequentie in de zomer en verlagen ze in de winter. Londen-Marseille neemt 6,5 uren in beslag. Dat is lang en allicht iets meer dan het vliegtuig. We zullen niet het grootste marktaandeel halen, verre van. Maar er zijn klanten die de trein verkiezen, mensen die houden van het comfort." PETROVIC. "De veiligheidscontroles zullen gebeuren bij het vertrek in Londen en de passagiers kunnen uitstappen in Lyon, Avignon en Marseille. In de andere richting controleren we enkel de tickets bij het vertrek. In Rijsel gaan de passagiers in het station door de paspoort- en bagagecontrole en vervolgens stappen ze weer op de trein. We gaan in Rijsel investeren in een vergroting van het station, zodat de controle sneller gebeurt. Op dezelfde wijze gaan we de controle uitvoeren in Brussel-Zuid voor passagiers die van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of Antwerpen komen. Die aanpak trekt reizigers die in de Schengenzone willen blijven aan." PETROVIC. "Het is voorbij. Wij wilden volledige transparantie over de kosten. De toezichthouder heeft ons gelijk gegeven." (zie kader) PETROVIC. "Ik wil geen polemiek aangaan, maar de kostprijs van de tunnel, heen en weer, is 50 euro. Wij verkopen retourkaartjes voor 88 euro. Die 50 euro is enkel voor de tunnel, u hebt dan nog niet betaald voor de stations en de sporen. Als wij niet concurrentieel waren, zouden we niet jaar na jaar kunnen groeien." PETROVIC. "Nee... Niet als u vergelijkt met de vliegtuigtarieven. Maar dat is een keuze van de klant. Nogmaals, de markt is open en andere spoorwegoperators mogen zich aandienen." PETROVIC. "In mijn ogen hanteren wij standaard lagekostenprijzen. U betaalt 88 euro, alles inbegrepen, met de bagage. Dan zijn we duidelijk in concurrentie met de lagekostenmaatschappijen." PETROVIC. "Ja, ze groeit aan. We promoten België als bestemming in het Verenigd Koninkrijk door een ticket aan te bieden dat, ongeacht de eindbestemming, dezelfde prijs heeft. Een weekendje Brugge, bijvoorbeeld, is zeer begeerd." PETROVIC. "We hebben prioriteiten: eerst Frankrijk en Nederland ontwikkelen. We hebben samen met Lyria (de maatschappij die de verbindingen tussen Frankrijk en Zwitserland beheert, nvdr) een aansluiting naar Genève gelanceerd. Voor Duitsland hebben we een akkoord met Thalys en Deutsche Bahn om tickets voor aansluiting in Brussel te verkopen." PETROVIC. "Ik denk het niet. Er komen beslist concurrenten. De DB komt ongetwijfeld, misschien nog een andere." PETROVIC. "Nee, ik denk het niet. De SNCF is meerderheidsaandeelhouder met 55 procent en de NMBS heeft een minderheidsaandeel. De SNCF heeft gezegd dat ze niet geïnteresseerd is, maar ze is wel verknocht aan Eurostar. De strategie is duidelijk en gaat niet veranderen."ROBERT VAN APELDOORN