Voor mijn vintage spullen ga ik regelmatig langs bij Troc.com. Het bevalt me en je wordt er minder bestolen dan bij de kerels van de hippe Blaesstraat", beweert Stromae in het magazine Elle. De Brusselse zanger is niet de enige vip die gaat snuisteren in de winkels van de tweedehandsketen. Ook de acteur en regisseur Benoît Poelvoorde is er vaste klant. "Wie bij Troc.com komt kopen, heeft koopkracht", zegt Pierre Boseret, de algemeen directeur van Troc.com voor België en Luxemburg. "Onze klanten zijn op zoek naar exclusieve en vintage voorwerpen waarmee ze hun interieur een persoonlijke toets kunnen geven. Tweedehands kopen is geen schande meer." Bovendien worden almaar meer gegoede Belgen zich bewust van de waarde van voorwerpen d...

Voor mijn vintage spullen ga ik regelmatig langs bij Troc.com. Het bevalt me en je wordt er minder bestolen dan bij de kerels van de hippe Blaesstraat", beweert Stromae in het magazine Elle. De Brusselse zanger is niet de enige vip die gaat snuisteren in de winkels van de tweedehandsketen. Ook de acteur en regisseur Benoît Poelvoorde is er vaste klant. "Wie bij Troc.com komt kopen, heeft koopkracht", zegt Pierre Boseret, de algemeen directeur van Troc.com voor België en Luxemburg. "Onze klanten zijn op zoek naar exclusieve en vintage voorwerpen waarmee ze hun interieur een persoonlijke toets kunnen geven. Tweedehands kopen is geen schande meer." Bovendien worden almaar meer gegoede Belgen zich bewust van de waarde van voorwerpen die ze niet langer gebruiken. Troc gaat er prat op dat het meer is dan een 'IKEA voor de armen'. "We bieden unieke stukken aan. We hebben ooit een kast verkocht voor 22.000 euro", pronkt Benoît Savoldi, franchisenemer van vijf winkels in Brussel en Waals-Brabant. De van oorsprong Franse keten, die in 1996 haar eerste winkel in België opende, is de jongste jaren sterk veranderd. "Aanvankelijk leken onze winkels op overdekte rommelmarkten", geeft Boseret toe. "We hebben de presentatie en de dienstverlening verbeterd. We selecteren ons aanbod ook beter, om tegemoet te komen aan de vraag van de klant. Tachtig procent van de artikelen is binnen de twee maanden de deur uit." In België zijn er nu 31 winkels. Tot vorig jaar deed Troc.com alleen depotverkoop. Het verkocht in zijn winkels en online tweedehandsspullen, naast nieuwe artikelen uit faillissementen of winkelrestanten. Pas als die verkocht werden, kreeg de verkoper zijn geld, en inde Troc een commissie. Maar in crisistijden willen verkopers onmiddellijk contant betaald worden, zegt Boseret. "De mensen willen niet meer op hun geld wachten tot hun oude canapé, schilderij of iPhone verkocht is. Daarom betalen we sinds vorig jaar onmiddellijk cash in sommige winkels. Met succes. Meer dan een kwart van de artikelen die worden binnengebracht, wordt cash uitbetaald." Nochtans krijgt de verkoper minder dan wanneer hij wacht tot zijn product verkocht is. "De mensen nemen liever het zekere voor het onzekere", stelt Savoldi vast. Op termijn wil Troc.com 45 procent van de aankopen contant afhandelen. Een formule die riskanter is voor de franchisenemers, maar interessantere winstmarges oplevert. Dankzij die nieuwe aanpak kon de onderneming vorig jaar opnieuw groeien. De omzet in België en Luxemburg (met twee winkels) ging met 5 procent vooruit en zit nu dicht tegen 29 miljoen euro aan. Boseret denkt dat dit jaar ongeveer dezelfde groei geboekt wordt. "Troc.com profiteert van de groeiende interesse voor tweedehands. De crisis is niet de enige verklaring. Steeds meer mensen zijn bezorgd om hun ecologische voetafdruk en gunnen afgedankte voorwerpen een tweede of zelfs derde leven." Uit een enquête die Troc.com in maart 2013 uitvoerde, bleek dat 37 procent van de Belgen toen meer tweedehandsartikelen kocht dan twee jaar eerder. Volgens de bedrijfsleider heeft de markt dan ook nog heel wat potentieel, zeker in Vlaanderen (zie kader Vlaanderen wordt belangrijker). De internethandel heeft ook een sterke invloed op de tweedehandsmarkt. Om de concurrentie aan te gaan met de onlinespelers (zie kader Boomende niche) heeft Troc een eigen website ontwikkeld. "Alle artikelen worden daarop getoond. De bezoekers kunnen er het aanbod van elke winkel bekijken, per categorie", legt Boseret uit. "Maar het is meer dan een uitstalraam. De website moet de verkoop in onze winkels opvoeren." Online worden vooral unieke of verzamelobjecten verkocht, vaak aan buitenlanders. SANDRINE VANDENDOOREN