Op 1 november neemt Sylviane Lust, nu nog vice-president van de Legal, Aeropolitical & External Affairs bij Sabena, de stuurknuppel van de Sobelair-vloot in handen. "Ik heb twee passies: mijn kinderen en de luchtvaart. Alleen jammer dat ik niet wat meer tijd heb voor mijn gezin," zucht de 39-jarige, nieuwe algemeen directeur van het charterfiliaal van Sabena.
...

Op 1 november neemt Sylviane Lust, nu nog vice-president van de Legal, Aeropolitical & External Affairs bij Sabena, de stuurknuppel van de Sobelair-vloot in handen. "Ik heb twee passies: mijn kinderen en de luchtvaart. Alleen jammer dat ik niet wat meer tijd heb voor mijn gezin," zucht de 39-jarige, nieuwe algemeen directeur van het charterfiliaal van Sabena. Na haar rechtenstudies en een specialisatie maritieme en luchtvaartrechten aan de VU Brussel begon Lust in 1984 een stage bij de algemene directie Transport van de Europese Commissie. "Ik heb meegewerkt aan een basistekst over de eerste initiatieven van liberalisering van de luchtvaart," herinnert ze zich. Na haar stage stapte ze over naar Sabena. Binnen de afdeling Externe Relaties onderhandelde ze over de vitale verkeersrechten voor landings- en startbanen voor de nationale luchtvaartmaatschappij. In 1991-1992 stond ze aan het hoofd van de afdeling. Vervolgens werd ze vice-president van Aeropolitical & External Affairs. Na de samensmelting van de juridische afdeling met Externe Relaties in 1996 oefende ze de functie uit voor de verruimde Legal, Aeropolitical & External Affairs. Haar taak? "Personen overtuigen die direct betrokken zijn bij het onderhandelen van onze noden en strategie." Ze vermijdt de term lobbyen. Ondertussen werkte ze mee aan het opstellen van luchtvaartadviezen (zoals het Open Skies-akkoord met de VS) en commerciële overeenkomsten met onder meer Afrikaanse, Amerikaanse, Japanse en Russische luchtvaartmaatschappijen. "Dat is één van de boeiendste aspecten van deze functie, onderhandelen met gesprekspartners uit een totaal verschillende cultuur." "Sobelair is meer dan alleen maar een filiaal van Sabena," meent Lust. "Het is een volwaardige maatschappij, gespecialiseerd in charters. De onderneming telt zowat 600 medewerkers, onder wie een honderdtal piloten. De maatschappij wordt bovendien geconfronteerd met een nijdige concurrentieslag op de Belgische markt. We moeten alles in het werk stellen om klanten te vinden, commerciële relaties uit te werken en een netwerk met het beste vliegmateriaal op te bouwen."Haar benoeming past in de context van de herstructureringen van Sabena (een combinatie van decentralisering, het oprichten van business units en een strengere controle van de rendabiliteit van de autonome filialen). In juni dreigde de luchtvaartadministratie nog om de exploitatievergunning van Sobelair in te trekken, wegens inbreuken tegen het aantal vlieguren van piloten. Die problemen lijken inmiddels achter de rug.Voor ze haar nieuwe kantoor betreedt, legt Lust nog de laatste hand aan een project voor nieuwe personeelsuniformen en een aanpassing van de look van de Sabena-bemanning. "De ontwerpen worden in februari 1999 voorgesteld, wanneer ook de nieuwe vloot met de eerste Airbus A319, 320 en 321 in dienst wordt genomen."