Honda heeft iets met viercilindermotoren in V-vorm. In 1982 verscheen de eerste VF, de VF750 met een motorblok dat was ontworpen voor de NR500 Grand Prix-racer uit 1978. Het voordeel van een V-opstelling van de cilinders is dat de breedte van de krachtbron beperkt blijft en er dus minder luchtweerstand is. De watergekoelde VF-motor moest in de jaren tachtig het alternatief worden voor de toen nog luchtgekoelde viercilinders in lijn van Honda. Maar al in het midden van dat decennium kwam men opnieuw me...

Honda heeft iets met viercilindermotoren in V-vorm. In 1982 verscheen de eerste VF, de VF750 met een motorblok dat was ontworpen voor de NR500 Grand Prix-racer uit 1978. Het voordeel van een V-opstelling van de cilinders is dat de breedte van de krachtbron beperkt blijft en er dus minder luchtweerstand is. De watergekoelde VF-motor moest in de jaren tachtig het alternatief worden voor de toen nog luchtgekoelde viercilinders in lijn van Honda. Maar al in het midden van dat decennium kwam men opnieuw met vierpitters in lijn, nu met waterkoeling. Toch bleef Honda de VF trouw, ook in de Superbikeraces en de langeafstandswedstrijden. Voor de gewone motorrijder was er in 1986 al de VFR750, in 1998 gevolgd door de VFR800 (782 cc). Aanvankelijk was het een supersportmotor, maar door de jaren heen is die VFR800 opgeschoven naar het segment van sport-touringmotoren. Dat zijn motorfietsen waarmee je sportief kon rijden, maar ook een rustige toer kon maken. In 2009 kwam er ook een 1200-versie van de VFR in het Honda-gamma. De VFR800 is naast de 1200 in het aanbod gebleven en is nu aan zijn achtste generatie toe. Honda heeft de motor nogmaals onder handen genomen. De basis is gebleven: de viercilinder in V met sinds 2002 het VTEC-systeem (bij lage toerentallen gaan er maar twee van de vier in- en uitlaatkleppen open, bij hogere toerentallen alle vier) en een sportieve lijn. De motor is nog smaller en lichter geworden. De dubbele uitlaatdemper vlak onder het zadel is vervangen door één demper aan de rechterzijde en van het subframe zijn wat kilo's gehaald. Het gewicht is met zo'n tien kilo afgenomen. De stroomlijn is ook wat scherper getekend. Voorts is de nieuwe VFR standaard met ABS en traction control uitgerust. Rijden met de VFR800F is een plezier. De zithouding is sportief, maar niet te sportief: de stuurhelften staan redelijk laag, maar bij lagere snelheden drukt het gewicht niet op de polsen van de chauffeur, wat wel het geval is bij de huidige generatie supersportmotoren. De testmotor was uitgerust met zijkoffers. In fileverkeer bleek dat geen belemmering om vlot tussen de auto's door te laveren. Op bochtige wegen is de motor in zijn element. Met benzine springt hij ook zuinig om: 5,5 tot 6 liter per 100 kilometer afhankelijk van de rijstijl, goed voor een actieradius van ruim 350 kilometer. Er is weinig aan te merken op de motor. Dat mag ook wel na al die updates. Ook de prijs valt met 11.990 euro mee. Voor dat geld krijg je twee motorfietsen: een toerfiets en een sportieve motor. AD VAN POPPEL