WIE

Marc Henri De Bruyne (50)
...

Marc Henri De Bruyne (50) Managing director en partner bij WMH Project Marc Henri De Bruyne ging in 2017, na zijn studie communicatiewetenschappen aan de UCL, aan de slag in de pr-sector, eerst bij Creative Strategie en vervolgens bij LVT-Benelux PR. "In 2001 werd de hele communicatiesector zwaar getroffen door 9/11. We hebben ons best gedaan om de situatie te redden, maar in 2003 ben ik ontslagen. Samen met mijn vrouw heb ik toen het pr-bureau Vademecum opgericht. We besloten op een totaal andere manier te werken." Vademecum werkt met vaste prijzen, in plaats van per uur te factureren. De klant betaalt een vaste prijs voor een perscommuniqué, of dat het bureau nu 20 minuten of 20 uur kost. Dat heeft Vademecum geen windeieren gelegd. Tijdens de coronaperiode kende het een groei van 35 procent. In diezelfde periode werd De Bruyne benaderd door het Franse WMH Project, dat voor veel Europese instanties werkt en een bruggenhoofd in Brussel zocht. "Er was een match", zegt Marc Henri De Bruyne. "We zijn als twee handen op één buik. In juli 2021 is Vademecum verkocht. Ik blijf wel samen met mijn vennoot aan het roer staan. We zijn aandeelhouders in de groep geworden." Vademecum werkt voortaan onder de naam WMH Project. "De groep geeft ons de middelen om te groeien. Vademecum is gegroeid van zeven naar vijftien medewerkers. Tegen februari komen er nog drie bij, en we zoeken nog vijf mensen." De Bruyne zette twaalf jaar geleden ook een netwerk van onafhankelijke pr-bureaus in Europa op, dat ook onder de naam WMH Project zal opereren. Hij zal ook een bureau in het bureau in Parijs opzetten. "Dat is het mooie. We ontwikkelen samen iets. Het is geen overname, er is geen druk. WMH geeft ons vleugels." Marc Henri De Bruyne trekt in zijn vrije tijd graag de natuur in.