Sinds de zomer van 2013 is het aandeel van Facebook begonnen aan een opmars waaraan nog altijd geen einde is gekomen. Na de bekendmaking van de jongste kwartaalresultaten brak de koers zelfs een nieuw record. De beurskapitalisatie is opgelopen tot 320 miljard dollar. Facebook is daardoor meer waard dan de oliereus Exxon Mobil en het is bijna even groot als Apple.
...

Sinds de zomer van 2013 is het aandeel van Facebook begonnen aan een opmars waaraan nog altijd geen einde is gekomen. Na de bekendmaking van de jongste kwartaalresultaten brak de koers zelfs een nieuw record. De beurskapitalisatie is opgelopen tot 320 miljard dollar. Facebook is daardoor meer waard dan de oliereus Exxon Mobil en het is bijna even groot als Apple. Facebook is met nevenproducten als Instagram, Messenger en WhatsApp veel meer dan de sociaalnetwerksite waar het ooit mee begon. Alles draait om de advertentie-inkomsten. Doordat Facebook heel veel over zijn gebruikers weet, kan het heel gericht advertenties op hen loslaten. Adverteerders zijn verzot op gerichte reclame en zijn bereid meer te betalen voor advertenties die worden verspreid via de Facebook-familie. In het laatste kwartaal van 2015 overtrof Facebook voor het tweede kwartaal op rij de verwachtingen. De omzet klom op jaarbasis met 52 procent tot 5,84 miljard dollar, bijna een half miljard dollar boven de gemiddelde prognose van de analisten. Exclusief de valutaverschillen bedroeg de stijging zelfs 60 procent. De advertentie-inkomsten stegen met 57 procent en zorgden voor meer dan 95 procent van de groepsomzet. De kwartaalwinst verdubbelde op jaarbasis tot 1,56 miljard dollar. 2015 was een nieuw recordjaar voor Facebook. Het haalde een omzet van 17,9 miljard dollar (+53 % exclusief valutaverschillen) en een winst van 2,28 dollar per aandeel (+29%). De groep scoorde beter dan verwacht op alle maatstaven waarop ze traditioneel wordt beoordeeld. Het aantal maandelijks actieve gebruikers bedraagt nu 1,59 miljard - een stijging met 14 procent tegenover dezelfde periode het jaar daarvoor. Ruim een vijfde van de wereldbevolking heeft dus een Facebook-account, hoewel dat cijfer ongetwijfeld veel dubbele tellingen en valse profielen bevat. De website heeft 1 miljard dagelijkse gebruikers, en dat zijn er 17 procent meer dan een jaar eerder. De prijs per advertentie steeg op jaarbasis met 21 procent. Facebook verdiende in het vierde kwartaal per gebruiker 3,73 dollar. De omzet uit onlineadvertenties steeg met 81 procent naar 4,51 miljard dollar. 80 procent van de inkomsten komt uit mobiele advertenties, tegenover nog 69 procent het jaar daarvoor en 23 procent drie jaar geleden. De gebruikers hebben massaal de overstap gemaakt van vast naar mobiel. Meer dan negen op de tien gebruikers raadplegen hun profiel via een mobiel toestel. Google is nog altijd marktleider op de mobieleadvertentiemarkt met een aandeel van 33 procent. Maar Facebook groeit sneller en zit aan 17 procent. Het sloot het boekjaar af met een cashpositie van 18,4 miljard dollar, of 65 procent meer dan een jaar eerder. De groei is indrukwekkend, maar dat geldt ook voor de waardering tegen meer dan 35 keer de verwachte winst en 13 keer de verwachte omzet voor het lopende boekjaar. Het is zelden een goed idee na zo'n koerssprong in een aandeel te stappen, wel om de omvangrijke winst te verzilveren. Danny Reweghs