DERDE ADEM
...

DERDE ADEMRenault wordt dit jaar honderd. De geschiedenis van het automobielbedrijf weerspiegelt niet alleen de ontwikkeling van de sector, maar ook de evolutie van de economische en sociale relaties. Dat blijkt uit de 102 minuten durende documentaire die Marcel Teulade en Gérard de Verbizier maakten over de voorbije honderd jaar bij Renault. Van de eerste kleine Type-A - die op kerstdag 1898 het atelier in Billancourt werd uitgereden - tot de beslissing om de fabriek in Vilvoorde te sluiten, wordt een beeld opgehangen van de industriële geschiedenis van een eeuw. Daaruit blijkt dat de Regie Renault altijd al een barometer was van het sociale klimaat. Het bedrijf teerde vooral op de mythische status die het in de jaren '30 verkreeg. Maar Renault is evengoed een multinational, gestuurd door dezelfde managementlogica en productie-overwegingen als andere grote bedrijven. Het laatste deel van de documentaire toont trouwens de parallel tussen de opeenvolgende afvloeiingsplannen en economische ordewoorden ("moderniseren en de productie verhogen"). Een eeuw na de oprichting is Renault op zoek naar zijn derde adem. ARBEID ADELTVan leerjongen-fotograaf tot leider van een wereldconcern. In nauwelijks twintig jaar groeide het kleine fotoatelier van Lieven Gevaert in Antwerpen uit tot één van de grootste bedrijven van de regio. Gevaert staat bekend als een sociaal werkgever. Lang voor de overheid dat deed, kende het bedrijf zijn personeel allerlei sociale en financiële voordelen toe. Lieven Gevaert was ook uitgesproken Vlaamsgezind. Zijn leven lang zette hij zich in voor de vernederlandsing van het onderwijs en het bedrijfsleven. Zo gaf hij financiële steun voor de bouw van de IJzertoren, voor het Vlaams Volkstoneel, aan de VTB-VAB en het dagblad "De Standaard". In 1926 lag hij mee aan de basis van het Vlaams Economisch Verbond. De centrale figuur in dit programma is Elsa Gevaert (95 j.), die een levendig portret van haar vader schetst. Canvas, dinsdag 7 april, 20.30 uur.RECYCLAGEOm de beruchte afvalberg te reduceren, worden er steeds meer recyclage-initiatieven genomen. De ecotaks is dan wel nooit concreet geworden, de overheid heeft wél een heleboel nieuwe orders opgelegd aan particulieren en bedrijven om zoveel mogelijk materialen te hergebruiken. In De Late Shift worden enkele initiatieven nader bekeken, onder meer Indaver en Valipac. Canvas, dinsdag 7 april, 23.00 uur.