FILE
...

FILEMet ruim driekwart miljoen woonden ze tijdens de eerste weken van dit jaar de tweejaarlijkse hoogmis van de blikken koe bij. De liefde voor de auto blijft heel diep zitten. Maar hoelang nog? De wegen slibben elke ochtend- en avondspits vast, de zoektocht naar een parkeerplaatsje in de stad is vaak onbegonnen werk... Vroeger leken de oplossingen voor de hand te liggen: wegen bijbouwen, onder- en bovengrondse parkings aanleggen. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen is intussen voorzien dat alleen nog bestaande wegenbouwprojecten mogen worden afgewerkt. Daarna is het afgelopen. Het is de bedoeling verkeersontradende maatregelen te nemen. Steden als Brugge, Gent en Leuven passen dat verkeersremmend beleid al toe, Hasselt pakt uit met gratis openbaar vervoer in de binnenstad. En om het verkeer op de drukste autowegen en hoofdwegen beter te spreiden over de hele dag, lijkt rekeningrijden de enige doeltreffende oplossing. Panorama neemt de kwestie onder de loep en vraagt zich uiteindelijk af of we Koning Auto definitief van zijn voetstuk aan het halen zijn. TV1, donderdag 5 februari, 22.20 uur. SMARTEGELDEen vrouw laat bij McDonald's een kopje koffie over haar benen vallen en krijgt 2,7 miljoen dollar schadevergoeding. Een gloednieuwe eigenaar van een BMW werd er vooraf niet van verwittigd dat zijn auto lichtjes geretoucheerd werd bij het verlaten van de fabriek en krijgt 4 miljoen dollar smartegeld...Een grote slag slaan in de rechtszaal is in de Verenigde Staten makkelijker geworden dan de lotto winnen. Zelfs de Amerikanen vinden die sommen overdreven en schandalig, maar ze staan wel te drummen om ook hun kans te wagen. Relaas van een op hol geslagen vergoedingssysteem. A2, donderdag 5 februari, 20.55 uur. STERZelden gezien dat een model van een wereldautomerk zo kort na zijn lancering compleet de dieperik inging. De "elandtest" deed de A-klasse van Mercedes binnen de kortste keren de das om. Het kostte heel wat aanpassingswerk, de inbouw van gesofisticeerde technologie en een pr-huzarenstukje om de wagen weer met de vier wielen op de grond te krijgen. Hartmut Schoen van de Duitse SWF volgde de genesis van Mercedes' jongste telg gedurende vier jaar en geeft ons meteen een exclusief en onuitgegeven kijkje binnen de muren van een wereldfabriek. Arte, dinsdag 10 februari, 20.45 uur.