LEVENSREDDERS
...

LEVENSREDDERSWereldwijd groeit de lijst van patiënten die wachten op een geschikte nier, een hart of een lever. Tegelijk daalt het aantal orgaandonoren gestaag. Een orgaan van een baviaan of een varken lijkt in deze context dan ook een gedroomde oplossing. De wetenschap zoekt al decennialang in die richting, maar botste op een heleboel obstakels. Sinds kort worden er op dat vlak echter opmerkelijke successen geboekt. Dat komt omdat er intussen geneesmiddelen zijn ontwikkeld die de gevreesde afstoting van leenorganen tegenwerken. Bovendien is men er ook in geslaagd transgene dieren te kweken waarvan de organen zonder veel problemen kunnen worden overgeplant op mensen. Soortoverschrijdende transplantaties zijn daardoor in een stroomversnelling gekomen. Een aantal recente voorbeelden : een aidspatiënt krijgt beendermerg van een baviaan ingeplant en wordt weer beter, een man die lijdt aan de ziekte van Parkinson krijgt cellen van een varkensfoetus ingeplant in de hersenen, hepatitis-patiënten worden in leven gehouden met een varkenslever tot een geschikte menselijke donor wordt gevonden. Panorama, het duidingsprogramma van de openbare omroep, praat met dokters en patiënten en toont tot welke verbluffende staaltjes de wetenschap op dit ogenblik al in staat is. TV 1, donderdag 14 november, 21.35 uur. RECLAMEHoe geraak je op de meest elegante manier aan andermans geld ? Duizenden creatievelingen breken zich dag na dag de kop over die vraag. Dat is meteen ook het thema van de avondvullende uitzending over reclame die de Frans-Duitse cultuurzender Arte aanstaande zondag op de buis brengt. Naar goede gewoonte wordt die avond in een aantal documentaires en films een licht geworpen op die speciale wereld. De bekende acteur Dennis Hopper, ooit nog in één klap wereldbekend geworden door zijn rol in de cultfilm Easy Rider, leidt ons doorheen de wereld van de niet altijd zo "verborgen" verleiders. De kern van de avond wordt gevormd door de Britse satirische prent "How to get ahead in advertising...." uit 1988. Daarvoor en daarna worden twee documentaires vertoond met dezelfde titel : "The World's Best Sellers". Daarin wordt onder meer een blik geworpen op de manier van werken van makers van reclamefilmpjes zoals Spike Lee. Arte, zondag 17 november, vanaf 20.15 uur. VAKBOND"Alle raderen vallen stil, als uw sterke arm het wil." Een slogan die jarenlang opgang maakte in Duitse sociale kringen. Is dat een achterhaalde slogan geworden, vraagt de tweede Duitse zender zich af ? De Duitse vakbonden hebben te kampen met massale werkloosheid, structurele maatschappelijke veranderingen en de opvang van de voormalige communistische bondslanden in het Oosten. Een ZDF-documentaire die een antwoord zoekt op de vraag hoe de toekomst van de vakbonderij er voor staat bij onze oosterburen. ZDF, donderdag 14 november, 22.15 uur.