Om de cynicus in u meteen maar gelijk te geven: nee, je hebt niet echt een televisietoestel in de wagen nodig. Tenzij er kleine bengels meerijden die absoluut niet kunnen begrijpen waarom ze niet hier en nu naar Ketnet kunnen kijken. Of tenzij u een hele dag op de baan bent en toch Het journaal niet wilt missen. Of u bent een taxichauffeur die uw zakelijke klanten graag een streepje wereldnieuws wilt meegeven. U hebt hem al: ook gadgets kunnen handig zijn.
...

Om de cynicus in u meteen maar gelijk te geven: nee, je hebt niet echt een televisietoestel in de wagen nodig. Tenzij er kleine bengels meerijden die absoluut niet kunnen begrijpen waarom ze niet hier en nu naar Ketnet kunnen kijken. Of tenzij u een hele dag op de baan bent en toch Het journaal niet wilt missen. Of u bent een taxichauffeur die uw zakelijke klanten graag een streepje wereldnieuws wilt meegeven. U hebt hem al: ook gadgets kunnen handig zijn. Maar het aanbod is beperkt. Voorlopig zendt alleen de VRT digitaal uit, zodat u alleen TV1 en de combinatie Ketnet/ Canvas op het scherm kunt toveren. Ook wat betreft ontvangers, hebt u niet veel keuze. Momenteel heeft enkel het Duitse merk Hirshmann een toestel op de markt, speciaal ontworpen voor ontvangst in de wagen. De CarTV ligt later deze maand voor zo'n 850 euro in de winkel. Voor dat geld hebt u meteen ook twee aangepaste kleine antennes die u achter uw voor- en achterruit dient te plaatsen. Installatie is niet in de prijs inbegrepen en ook voor een beeldscherm moet u apart betalen. Wie dat wil, kan natuurlijk ook een bestaand scherm gebruiken en zijn dvd-speler of navigatiesysteem aan de CarTV aansluiten. Dat klinkt goed, maar hoe ziet het eruit? Digitale televisie is immers een lastig baasje: ofwel hebt u een perfect beeld, ofwel lijkt het alsof de hele zender met een stotteraanval te kampen heeft. In tegenstelling tot de klassieke analoge uitzendingen zult u nooit ruis waarnemen, maar een te zwak signaal zorgt er wel voor dat het beeld in blokjes uit elkaar valt en dat het geluid slechts met tussenpozen hoorbaar is. Vandaar ook dat er bij importeur Nedis uit Geel meteen verontschuldigende woorden klinken wanneer we voor een proefritje vertrekken. "Onze thuisbasis ligt zowat op de grens van de provincies Antwerpen en Limburg, net tussen twee zenders in." Dat geven ze ook bij de VRT grif toe. De streek rond Gent is ook zo'n twijfelgeval. En inderdaad: de eerste paar kilometer autoweg richting Antwerpen is de ontvangst amper genietbaar. Later klaart de hemel op en kan je gerust spreken over 99 % kwaliteit. Het strafpuntje van 1 % valt overigens te vergeven: de CarTV valt soms een fractie van een seconde uit wanneer we een hoge vrachtwagen inhalen. Ook in het drukke stadscentrum laat het toestel amper steken vallen: alleen een imposante boom langs de kant van de weg zorgt soms voor een korte uitval. Maar meer dan een woord zult u er niet door missen. Al bij al een puike prestatie dus, die veel hoop biedt voor de toekomst. Want uiteraard wordt televisiekijken in de wagen een stuk interessanter wanneer het signaal overal sterk genoeg is voor mobiele ontvangst - volgens de VRT zal dat volgend jaar al het geval zijn - en wanneer er een uitgebreid aanbod van openbare, commerciële en buitenlandse zenders uitgezonden wordt. Intussen kunt u misschien al eens een tochtje plannen naar Frankrijk, waar vanaf begin volgend jaar een pakket met veertien zenders uitgezonden wordt. Omdat digitale televisie steunt op een Europese norm, is de CarTV immers ook voor de ontvangst van ongecodeerde zenders in het buitenland geschikt. Ook in delen van Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland wordt al digitaal uitgezonden. Raphael Cockx