Maandenlang bleef de stoel van commercieel directeur van VTM onbezet, maar deze week komt daar verandering in. Antwerpenaar Jacques Lesire (43 j.) is de opvolger van de in maart opgestapte Patrick De Maeseneer en hij geeft ootmoedig toe: "Vroeger keek ik relatief weinig televisie, maar sinds ik mijn contract ondertekende, kan ik bijna niet meer zonder."
...

Maandenlang bleef de stoel van commercieel directeur van VTM onbezet, maar deze week komt daar verandering in. Antwerpenaar Jacques Lesire (43 j.) is de opvolger van de in maart opgestapte Patrick De Maeseneer en hij geeft ootmoedig toe: "Vroeger keek ik relatief weinig televisie, maar sinds ik mijn contract ondertekende, kan ik bijna niet meer zonder." Bij VTM krijgt Lesire een team van zowat zestig mensen onder zich. "In wezen zal ik hen slechts weinig moet leren," zegt de nieuwe commerciële voorman. "De voorbije maanden hebben ze bewezen wat creativiteit en zin voor initiatief betekenen. Ik zie mijzelf eerder als coach. Mensen zijn en blijven immers de beste investering van elk bedrijf." Gevraagd naar een jobomschrijving, ziet Lesire vier hoofdtaken op zich afkomen: reclamewerving, kijkersmarketing, het helpen sturen van evenementen en ten slotte promotie en prospectie. "Misschien voelt VTM ergens wel de behoefte om Vlaanderen te overstijgen," mijmert Lesire al luidop.Jacques Lesire, geboren in 1954, is een enig kind uit een Antwerpse familie, ook zijn vader was al commercieel actief en bracht het tot directeur van de non-ferrogroep Lamitref. Jacques liep school aan het Atheneum in Hoboken, gelijktijdig met Cathy Lindekens en radiopresentator Guy Depré. Na de middelbare school studeerde hij toegepaste economische wetenschappen. Hij volgde een MBA in Leuven en ging in 1980 aan de slag bij het Ternatse familiebedrijf Pietercil, een groothandel in zuivel. Hij werd er sales- en marketingdirecteur, tijdens zijn carrière in het bedrijf nam Pietercil niet alleen concurrent Resta over, maar het breidde ook zijn portefeuille uit met kaskrakers zoals Kellogg's of Leerdammer. In 1987 zwaaide Van Nelle Koffieservice met een aantrekkelijk aanbod. Lesire werd de Belgische manager van de Rotterdamse groep, die koffie maar ook koffiezettoestellen en complementaire producten verkoopt. In 1991 - Lesire houdt van nieuwe uitdagingen - ontmoette hij de Nederlandse zakenman Marcel Mourmans ( Mora, Moraco) en werd, voor rekening van Mourmans, "kapitein aan boord" bij Artic (crisismanagement) en het Kuurnse ijsroombedrijf Frisa (groeimanagement). "Van 1,4 miljard frank tilden we beide zaken op drie jaar tijd op naar ruim 2 miljard," zegt Lesire. Vanaf deze week staat de agenda van Jacques Lesire volgeboekt. Hij verleent prioritair aandacht aan individuele gesprekken met alle commerciële medewerkers bij VTM. Jacques Lesire is (tien jaar) gehuwd en vader van twee kinderen, die de sportmicrobe bij hun vader nog wat aanwakkeren. Naast een partijtje tennis, trekt hij geregeld ook de skates aan.