Bruno Van Steenberghe, de oprichter van Kalani, gaat een stap verder dan alleen te zorgen voor betaalbare luxe. Nadat hij vele jaren in de kledingsector had gewerkt, besloot hij zijn bedlinnen twee extra labels - fair trade en biologisch - mee te geven. "In mijn carrière heb i...

Bruno Van Steenberghe, de oprichter van Kalani, gaat een stap verder dan alleen te zorgen voor betaalbare luxe. Nadat hij vele jaren in de kledingsector had gewerkt, besloot hij zijn bedlinnen twee extra labels - fair trade en biologisch - mee te geven. "In mijn carrière heb ik almaar sterker ingezet op die twee aspecten. Ik stelde bijvoorbeeld ontwerpen van ethische charters op. Op dat gebied komt de kledingsector van ver", legt hij uit. Toch schuilt de kracht van Kalani niet zozeer in de collectie van duurzaam katoensatijn, maar in het businessmodel van het merk. Biologische en fairtradeproducten worden vaak geassocieerd met hoge prijzen. Is het dan wel zo slim bewust voor het topsegment te kiezen? "Ik wil bewijzen dat dat echt niet zo hoeft te zijn. Omdat we een klein bedrijf zijn en onze producten online verkopen, zonder tussenpersonen, kunnen we onze hogere inkoopprijzen ruimschoots compenseren. Zo kunnen we producten van topkwaliteit aanbieden tegen prijzen die gemiddeld 50 procent lager liggen dan gangbaar is in de handel", zegt Bruno Van Steenberghe. "De textielwereld is niet erg transparant en ik wil duidelijk maken dat je voor een ander zakenmodel kunt kiezen zonder je te beperken tot een niche. Iedereen slaapt graag in zijdezachte premium-lakens." Het eerste doel dat de ondernemer zich stelde, is 5000 bezoekers naar de webwinkel lokken. OLIVIER STANDAERT