Sinds oktober 1998 kan iedereen die een rijbewijs B bezit (afgegeven na 1989) motorrijden zonder dat hij daarvoor een bijkomend rij-examen moet afleggen. Er zijn wel enkele beperkingen: zo mag u alleen maar rijden met motoren van maximaal 125 cc die niet meer dan 15 pk vermogen hebben; bovendien moet iedereen die zonder rijbewijs A toch met zo'n motor de weg op wil, al twee jaar een rijbewijs B bezitten.
...

Sinds oktober 1998 kan iedereen die een rijbewijs B bezit (afgegeven na 1989) motorrijden zonder dat hij daarvoor een bijkomend rij-examen moet afleggen. Er zijn wel enkele beperkingen: zo mag u alleen maar rijden met motoren van maximaal 125 cc die niet meer dan 15 pk vermogen hebben; bovendien moet iedereen die zonder rijbewijs A toch met zo'n motor de weg op wil, al twee jaar een rijbewijs B bezitten.De importeurs van motormerken spelen in op die nieuwe markt met bijvoorbeeld motorscooters (een moderne versie van de scooter) en 'echte' motoren. De 125 cc motor wordt daarbij vooral gezien als een alternatief voor de auto in het drukke woon-werkverkeer.Wij reden met een 125 cc Honda CityFly naar en door Brussel, Leuven en Antwerpen. In het drukke Brusselse verkeer kan men met de lichte en wendbare motor makkelijk tussen de rijen auto's door rijden. Voorwaarde is dat de motor goed op toeren wordt gehouden. Dat betekent veel schakelen. Zoeken naar een parkeerplaats? Tussen twee auto's in is er altijd wel een plekje. Vanzelfsprekend hebben iets zwaardere motoren ook dat voordeel, maar daarvoor heeft u wel een rijbewijs A nodig. En ze zijn veelal duurder dan de CityFly, waarvoor 149.000 frank moet worden neergeteld.De Honda CityFly heeft inzake vormgeving iets mee van zijn zwaardere broer - de SLR650 - en lijkt een beetje op een terreinmotor. De uitlaat is sportief omhooggebogen en de forse demper gaat onder het zadel langs. De zitpositie is goed en de motor beschikt over een breed stuur, wat de handelbaarheid in de stad vergroot. De CityFly wordt aangedreven door een ééncilinder viertaktmotor. Het blok werd eerder al gebruikt voor de XLR125, een terreinmotor. Het concept van het viertaktblok is eenvoudig: luchtkoeling en twee kleppen per cilinder. De choke bevindt zich op de carburator, want allerminst handig is. Voorts is de vering van de CityFly aan de harde kant. De motor toont zich wel zeer zuinig: 3,5 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 12 liter bedraagt de actieradius bijna 350 kilometer. Op de snelweg behoort de 125 cc CityFly met zijn 11 pk tot de langzamere verkeersdeelnemers. De snelheidsmeter geeft bij gas wijdopen 105 kilometer per uur aan. Bij die snelheid zijn de trillingen van het blok goed voelbaar. Bij minder optimale omstandigheden (bijvoorbeeld wind tegen) haalt u maximaal 90 km/uur. Niet echt een snelheid om elke dag Oostende-Brussel te doen dus. Wat wel mogelijk is, is Leuven-Brussel. Zeker tijdens het spitsuur, wanneer het autoverkeer sowieso vastzit. Dan is topsnelheid immers van geen tel meer, handelbaarheid wel.AD VAN POPPEL