Ruim een jaar geleden maakte Wim Jansen (36) de overstap van de glamourwereld van televisie naar de papierwereld van affiches. In maart 2006 werd hij adjunct-directeur-generaal van JC Decaux in ons land. JC Decaux is de Franse specialist in stadsmeubilair met reclamevoorzieningen (zoals bushokjes) en is in België ook actief in traditionele affichage. Jansen kwam via een headhunter naar JC Decaux. Wat was zijn taak? "Er moest een turnaround gebeuren. Alles mocht in vraag gesteld worden," zegt Jansen. Het bedrijf was wat in slaap gesukkeld en moest wakker geschud worden. "Dit was niet één onderneming. Na de overname van Belgoposter was er sprake van twee ...

Ruim een jaar geleden maakte Wim Jansen (36) de overstap van de glamourwereld van televisie naar de papierwereld van affiches. In maart 2006 werd hij adjunct-directeur-generaal van JC Decaux in ons land. JC Decaux is de Franse specialist in stadsmeubilair met reclamevoorzieningen (zoals bushokjes) en is in België ook actief in traditionele affichage. Jansen kwam via een headhunter naar JC Decaux. Wat was zijn taak? "Er moest een turnaround gebeuren. Alles mocht in vraag gesteld worden," zegt Jansen. Het bedrijf was wat in slaap gesukkeld en moest wakker geschud worden. "Dit was niet één onderneming. Na de overname van Belgoposter was er sprake van twee bedrijven onder één dak: enerzijds dat van stads-meubilair en kleine affiches (twee vierkante meter) en anderzijds dat van de grote affiches. Veel afdelingen waren dubbel. Er werd geen gebruikgemaakt van schaalvoordelen. Bovendien was er een grote kloof tussen de overnemer en het overgenomen bedrijf. Dat zag je zelfs aan de mensen: die van Decaux liepen rechtop, die van Belgoposter waren wat bedrukt."Een van de eerste dingen die moest gebeuren, was het bedrijf onder één noemer brengen. Vandaar de naamsverandering van Belgoposter in JC Decaux Billboard. Verder werden de verschillen tussen de werknemers van de twee groepen geëlimineerd. "Een eerste vereiste was een eenheid te creëren. We hebben de mensen fysiek bij elkaar gezet in een open ruimte, een ludieke omgeving. Vroeger zaten de managers apart. Nu zijn ze samen met hun teams."Jansen liet de eerder klassieke Franse hiërarchie vallen en introduceerde een directe stijl van communiceren. "We hebben overal de mensen naar hun mening gevraagd. We zijn begonnen met brainstormsessies," zegt hij. JC Decaux moest als marktleider doen wat van een leider verwacht kon worden: "Het voortouw nemen, de markt verruimen," zoals Jansen zegt. Er is nu meer openheid om de mogelijkheden voor vernieuwende ideeën te onderzoeken. JC Decaux maakte in 2006 winst, al stonden de cijfers onder druk. Voor Jansen is 2007 een belangrijk jaar. "Er is een nieuwe strategie, een nieuwe filosofie en een nieuw team. We voelen dat we vooruitgaan. In het tweede semester zullen we de vooropgezette budgetten overschrijden," aldus Jansen. Affichage krijgt van de klassieke media de minste klappen. "De media staan onder druk," weet hij. "Maar in het afgelopen kwartaal kende affichage een vooruitgang in een licht dalende markt." Hij stipt aan dat affichage het enige resterende nationale massamedium is. Televisie versnippert meer en meer en dat maakt het voor de adverteerders moeilijker om de massa op een kostenefficiënte manier te bereiken. Maar waarom is Jansen overgestapt van een sexy medium naar klassieke reclame? Hij begon zijn carrière bij VT4 (SBS), werd er commercieel directeur en werkte de laatste jaren als COO nauw samen met gedelegeerd bestuurder Patrick Tillieux. "We vormden 3,5 jaar lang een hecht team en lanceerden met Vijftv een tweede SBS-zender in ons land," zegt Jansen. Toen SBS overgenomen werd door KKR/Permira kwamen er bij Jansen plots headhunters aan zijn deur. "Juist als je ze het minst verwacht, komen ze. Het was voor JC Decaux. Ik ben gaan luisteren en de gesprekken met aandeelhouder Jean-Sebastien Decaux verliepen vlot." De vonk sloeg volgens Jansen meteen over. AvP