TURKSE TROEVEN

Of het goed zakendoen blijft in Turkije, valt nog af te wachten. “Maar los van de politiek en de turbulentie, blijft het land een aantal onmiskenbare troeven hebben”, aldus de Vlaming Raf Pauwels in Istanboel. Hij is er vertegenwoordiger van Flanders Investment & Trade (FIT), een overheidsorganisatie die Vlaamse bedrijven helpt in het buitenland. “Turkije is een grote markt van 75 miljoen mensen, van wie het inkomen groeit. Door zijn ligging is het land bovendien een goede uitvalsbasis voor de Europese en de Centraal-Aziatische markten en het Midden-Oosten.”

Voor onze bedrijven zijn er kansen te over. De bloeiende bouwsector kan ons hoogwaardig design en onze kennisintensieve producten gebruiken. De groei van de steden en de toename van het aantal supermarkten opent dan weer mogelijkheden voor de Belgische kwaliteitsvoeding.

“Turkije wil de Europese standaarden in milieu en energie halen”, zegt Pauwels. “Daarvoor zijn volgens sommige berekeningen 140 tot 200 miljard euro investeringen nodig, onder meer in waterzuivering. Om zijn afhankelijkheid van olie te verminderen, heeft het land projecten in alternatieve energie op stapel staan. Het heeft een overschot aan wind, zon en rivieren.”

Turkije heeft een jonge bevolking — de mediaanleeftijd is 29 jaar — die het geld graag laat rollen. “Als je hier goed verdient, toon je het graag”, zegt de Vlaamse Ann Dewaele, adjunct-CEO van de Turkse verzekeraar Aksigorta. “Veel Turken hebben meerdere kredietkaarten en de limietbedragen souperen ze op.”

Voor Aksigorta, waarin het Belgische Ageas een belang van 35 procent heeft, lopen de zaken uitstekend. “Onze premieontvangsten zijn in een jaar tijd met 17 procent gestegen”, zegt Dewaele. “Er is nog veel potentieel. De marktpenetratie van verzekeringen is hier zeer laag vergeleken met de westerse markten.”

Raamprofielenfabrikant Deceuninck en lijmen- en siliconenproducent Soudal zijn maar enkele van de vele Vlaamse bedrijven die in het land produceren. Beide rangschikken hun Turkse vestigingen tot de betere onder hun buitenlandse filialen. “Omgerekend in euro is onze Turkse omzet in het eerste kwartaal met 14 procent gestegen tegenover dezelfde periode vorig jaar”, zegt Ludo Debever, de woordvoerder van Deceuninck. “Het is een boomende markt, maar ze is zeer prijsgevoelig”, zegt Dirk Coorevits, CEO van Soudal. “De kunst is je klanten te kennen. Er gelden ontzettend lange betalingstermijnen van meer dan honderd dagen.”

Wat met de politieke problemen? “Economisch gezien gaat het de mensen voor de wind, dat is het belangrijkste”, zegt Coorevits. “Waren al mijn buitenlandse markten maar zoals Turkije.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content