TURKS FRUIT

De beste nougat ter wereld ? Die levert de Turkse Belg Maurice Gormez uit Nevele.

Maurice Gormez, gedelegeerd bestuurder van de nv Vital heeft een leuke beroepsmisvorming. “Lig ik in de etalage ?” vraagt hij zich af als hij op reis gaat. “Ik” is het product “nougat”, als Vital verkrijgbaar in 62 landen, maar als halffabrikaat voor pralinemakers nog eens in 40 landen extra te vinden.

“De totale jaarconsumptie van nougat in België bedraagt 236 ton. Ik produceer 800 ton. Ik moet dus wel naar het buitenland om mijn producten kwijt te raken.” Zelfs 90 % van de omzet, vorig jaar 92 miljoen frank, gemaakt door 20 werknemers, verdwijnt naar het buitenland. Steeds door één, exclusieve, invoerder verdeeld. Bovendien houdt Maurice Gormez het met de uitdrukking “kwijt raken” nogal bescheiden. Het merk Vital kreeg in 1986 immers de titel “beste nougat van de wereld”, uitverkoren uit 200 merkproducten. “Het merk Vital was het beste, het zuiverste, het meest hygiënische. Een mooie plus voor mijn kleine kmo.”

De 100 % familiezaak heeft zijn wortels in Turkije. In 1922 verhuist de Turk Vital Gormez, vader van Maurice, naar Gent. Hij is op zoek naar een product dat de houdbaarheid van nougat, snoep-nummer-één in het Middellandse-Zeegebied, kan vergroten. “België is gekend om zijn suikers. Met de glucosestroop, onze voornaamste grondstof, konden we de houdbaarheid van nougat opkrikken tot twee jaar, zonder toevoeging van bewaarmiddelen.”

Vital start met een nougatkraampje op de kermis, een pretpark, een jaarbeurs. Wanneer zoon Maurice in de jaren zestig de zaken overneemt, wordt de distributie gediversifieerd en wordt er uitgekeken naar buitenlandse markten. Vandaag is het eigen merk Vital goed voor 60 % van de productie. Het is een vrij duur, hoog-kwalitatief product voor de speciaalzaak. “De distributie in grootwarenhuizen is nooit onze betrachting geweest. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.” De andere 40 % is halffabrikaat en gaat hoofdzakelijk naar pralinemakers. “Pralinemakers moeten nougat hebben in hun assortiment. Door de toenemende kwaliteits- en hygiëne-eisen wordt de productie steeds gespecialiseerder. Ik lever dus nougat op maat.”

De producten van halffabrikaat kennen vooral de jongste jaren een enorme groei. En zorgden voor een omzetsprong van 62 miljoen frank in 1994 naar 92 miljoen in 1995. Maurice Gormez besteedde er, naar eigen zeggen, de voorbije jaren heel wat studiewerk aan. Bovendien hanteert hij het gezegde “begeren is voorzien”.

MAURICE GORMEZ (VITAL) Gestart met een nougatkraampje op de kermis, vandaag goed voor 92 miljoen frank omzet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content