Zouden ze bij Mercedes-Benz nog wel opkijken van al die bekroningen en prijzen? Het is intussen al de vierde keer in vijf jaar dat een Mercedes-Benz wordt uitgeroepen tot "Bedrijfswagen van het Jaar", meestal in een andere gewichtsklasse.
...

Zouden ze bij Mercedes-Benz nog wel opkijken van al die bekroningen en prijzen? Het is intussen al de vierde keer in vijf jaar dat een Mercedes-Benz wordt uitgeroepen tot "Bedrijfswagen van het Jaar", meestal in een andere gewichtsklasse. In 1995 lanceerde Mercedes zijn Sprinter, een bestelwagen in de gewichtsklasse van 2,5 tot 4,6 ton hoogst toegelaten gewicht. De bestelwagen werd meteen gelauwerd tot "Europese Van van het Jaar". In 1996 was het de beurt aan de Vito, een lichte bedrijfswagen tot 1000 kg nuttige lading. De Vito werd uitgeroepen tot "Europese Bestelwagen van het Jaar". In 1997 viel de zware vrachtwagen Mercedes-Benz Actros - tot 40 ton nuttige lading - in de prijzen: "Truck of the Year 1997". En nu, op 15 januari, werd in Brussel de titel van "Truck of the Year 1999" toegekend aan de nieuwe Atego, een bedrijfsvoertuig uit het segment van meer dan 18 ton. Het nieuwe Atego-gamma bestaat uit zeventien basismodellen, twee vermogenscategorieën en vier cabineversies. De truck wordt aangedreven door een zescilinder-lijnmotor uit de 900-reeks die verkrijgbaar is in twee vermogenscategorieën. De eerste krachtbron haalt een maximaal vermogen van 231 pk bij 2300 toeren; de zwaarste versie is goed voor een maximaal vermogen van 279 pk bij hetzelfde toerental.Inzake transmissie kan u enerzijds kiezen uit standaard-versnellingsbakken met zes, twaalf of zestien versnellingen, en anderzijds uit een reeks automatische versnellingsbakken. Aangezien er ook twee verschillende types achterassen leverbaar zijn, is de Atego inzetbaar voor zowat alle taken.Het koetswerkdesign van de "Truck of the Year 1999" is bijzonder geslaagd. Ook het comfort in de cabine en de actieve en passieve veiligheid van de Atego-versies staan op een bijzonder hoog niveau. Geen wonder dat in het segment van de voertuigen voor ophaling/distributie de nieuwe Atego zijn Belgisch debuut niet heeft gemist. Sinds januari 1998, het tijdstip waarop de Atego in België werd gecommercialiseerd, werden al meer dan 800 Atego's aan de man gebracht. De Atego is dan ook een belangrijke troefkaart op de Belgische markt, waarop in 1998 zo'n 40.200 nieuwe bedrijfswagens werden ingeschreven. Bijna 10.000 daarvan zijn van Mercedes-makelij, wat neerkomt op een marktaandeel van 23% en een groei van de inschrijvingen met 10% in vergelijking met vorig jaar.PATRICK OP DE BEECK