Reputatieplatform

Cuustomer is een onlineplatform om de dienstverlening van professionals te beoordelen. De website telt een vijftigtal categorieën, van leasingmaatschappijen tot telecomoperatoren. Voorlopig staan nog maar 350 Belgische leveranciers op Cuustomer. "We plaatsen alleen nationale leveranciers, maar zien er wel op toe dat die ongeveer 80 procent van de markt vertegenwoordigen", zegt oprichter Florent Hainaut.
...

Cuustomer is een onlineplatform om de dienstverlening van professionals te beoordelen. De website telt een vijftigtal categorieën, van leasingmaatschappijen tot telecomoperatoren. Voorlopig staan nog maar 350 Belgische leveranciers op Cuustomer. "We plaatsen alleen nationale leveranciers, maar zien er wel op toe dat die ongeveer 80 procent van de markt vertegenwoordigen", zegt oprichter Florent Hainaut. Cuustomer garandeert dat de scores te vertrouwen zijn. "Al toen we de website begonnen te bouwen, waren valse beoordelingen onze hoofdbekommernis. Het is bijvoorbeeld bekend dat 10 à 15 procent van alle beoordelingen op TripAdvisor vals is. Bij ons kunnen de klanten enkel een commentaar posten nadat ze zich hebben bekendgemaakt via LinkedIn." Omdat ook dat geen volledige garantie biedt, kunnen beoordeelde bedrijven met Cuustomer contact opnemen als ze vermoeden dat er iets mis is. Cuustomer vraagt geen geld voor de toegang tot het platform - noch aan de klanten, noch aan de leveranciers. Het bedrijf focust op de uitbouw van zijn publiek. Het wil later functies betalend maken voor de leveranciers, zoals de weergave van een organigram van de commerciële diensten en de mogelijkheid rechtstreeks contact op te nemen met de leverancier. Cuustomer begon in juni vorig jaar leveranciers te selecteren. Het kreeg een lening van 100.000 euro van de gewestelijke investeringsmaatschappij Finance.brussels. Omdat België te klein is, bereidt het bedrijf nu al fiches voor met leveranciers die actief zijn in Frankrijk en Nederland. Nog voor het jaareinde wil Cuustomer starten in Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje. Het wil snel een internationale referentie worden voor bedrijven die aan andere bedrijven verkopen. "We denken dat de eerste op die markt is, de overwinnaar zal zijn", zegt Florent Hainaut. "Door al heel vroeg aanwezig te zijn op het internet kunnen we ons ook correct positioneren op Google."