Jarenlang zag de baan van consultant Vincent Defour er hetzelfde uit: hij googelde naar potentiële trends die voor zijn klanten relevant waren en maakte daar een eigen verhaal rond. Dat veranderde toen Defour op een avond in 2017 samenkwam met zijn vriend M...

Jarenlang zag de baan van consultant Vincent Defour er hetzelfde uit: hij googelde naar potentiële trends die voor zijn klanten relevant waren en maakte daar een eigen verhaal rond. Dat veranderde toen Defour op een avond in 2017 samenkwam met zijn vriend Mike Vanderroost. "Mike toonde me hoe hij een algoritme had gemaakt dat op basis van onlineteksten trends kan detecteren", vertelt Defour. "Al snel zag ik het potentieel ervan in." Het duo ging schaven aan het algoritme, dat onder meer academische papers, patenten, nieuws over start-ups, industriespecifieke blogs en krantenartikelen als input gebruikt. Wat aanvankelijk begon als een hobbyproject, werd eind 2019 de start-up Trensition, nadat Mathias Colpaert als derde oprichter aan boord was gekomen. "Al snel kwamen de strategie- en innovatieteams van grote bedrijven aankloppen om onze software te gebruiken. Intussen zijn onder meer Ageas, BNP Paribas Fortis, Procter & Gamble en PepsiCo klant", aldus Defour. Trensition draaide lang op eigen kracht, maar daar kwam in september verandering in, toen het tienkoppige team 1,8 miljoen euro ophaalde. Defour: "Tot nu verliep de verkoop van licenties op ons saas-platform (software-as-a-service, nvdr) organisch, maar nu kunnen we zowel commercieel als geografisch groeien."