Vaarwel nine-to-five.
...

Vaarwel nine-to-five.De werkweek van maandag tot vrijdag met werktijden van 9 tot 5 is niet langer representatief voor de meerderheid van de Amerikanen. Inderdaad, minder dan één derde van de Amerikaanse werknemers is aan die werkuren gehecht. Dat blijkt uit een studie die uitgaat van gegevens verzameld in 1991."De aloude werkuren zullen in de volgende jaren in de Verenigde Staten nog zeldzamer worden omdat de economie alsmaar meer evolueert naar een bedrijvigheid van zeven dagen op zeven gedurende 24 werkuren," aldus een socioloog van de Universiteit van Maryland.De toename van werkgelegenheid in de verkoop, verpleging en restauratie zal vooral een stijging betekenen van jobs 's avonds, 's nachts en tijdens het weekeinde. De studie stelt nog dat meer dan de helft van de werknemers die buiten de traditionele werktijden van 9 tot 5 actief zijn, daartoe door hun werkgevers werden gedwongen. Amper vijf procent koos vrijwillig voor andere werkuren om de kinderen te kunnen opvangen.Bron : Wall Street Journal 23 Jan. 1996.Het Web op je tv.Een groep Amerikaanse pc-, tv- en kabeldistributiemaatschappijen hebben zich verenigd om het jongste kijkplezier, het World Wide Web of kortweg het Web, aan de kijkers aan te bieden. Deze evolutie mag dus ook bij ons worden verwacht. Nog dit jaar zullen tv-stations als CNN, MTV, VH1, QVC en WGBH een aantal van hun programma's aanvullen met geselecteerde Web-pagina's. Deze Web-informatie zal worden doorgeseind over een ongebruikt deel van het tv-signaal. Packard Bell en Gateway 2000 zijn ook van plan om nog dit jaar de noodzakelijke hardware in pc's te installeren om de signalen te decoderen. Bestaande pc's kunnen worden aangepast met behulp van een bijkomende kaart die 6000 tot 9000 frank zal kosten. De "geteleviseerde" Web-pagina's zullen aanknopingspunten bevatten naar Web-sites voor meer informatie. B.v. : terwijl je naar MTV kijkt, kan je onmiddellijk aanknopen met de homepage van de popartiest of -groep die op dat moment op het scherm te zien is. Bron : Popular Science, Feb. 1996. Infotainment : Sony ontwikkelt home-pc.Momenteel is Sony nog niet bedrijvig op de pc-markt maar dat zal veranderen tegen de eindejaarsaankopen van 1996. De partner van Sony is de Amerikaanse chipgigant Intel. Op die manier wil de ervaren en succesrijke producent van ontspanningselektronica de wat saaie pc-fabrikanten concurrentie aandoen. Van een Sony-pc mag worden verwacht dat hij makkelijk zal kunnen worden bediend en dat de prijs een breed koperspubliek zal aantrekken. Bovendien zal zo'n Sony-pc worden uitgerust met audio- en videomogelijkheden die traditioneel tot de knowhow van de Japanse onderneming behoren. Maar het is ook zeker dat deze pc niet de enige goedkope infotainment-pc van dit jaar zal worden. Bron : Trendletter 1/96.