MILIEU NIET LANGER VERKOOPLOKAAS.
...

MILIEU NIET LANGER VERKOOPLOKAAS.In Duitsland is de omzet van gerecycleerde keukenpapierprodukten met 30 procent gezakt in vergelijking met februari 1995. Voor zakdoekjes en toiletpapier uit gerecycleerd papier bedraagt de daling respektievelijk 25 en 12 procent. Dat blijkt uit een marktonderzoek van het onderzoeksbureau A.C. Nielsen in opdracht van de "Wall Street Journal Europe".In deze studie werd nagegaan hoe in Duitsland en in Groot-Brittannië de verkoop van uitgesproken milieuvriendelijke produkten zich heeft ontwikkeld in vergelijking met het voorjaar (februari 1995). In beide landen heeft zich een terugval voorgedaan, hoewel milieubescherming bij de Britten nooit zo'n grote rol heeft gespeeld als in Duitsland.Hoe kan de terugkeer naar traditionele produkten worden verklaard ?- Verbruikers menen dat milieureglementen vandaag bij alle produkten hebben geleid tot een noodzakelijke milieubescherming.- Er heerst nog steeds het vooroordeel dat milieuvriendelijke produkten minder kwaliteit zouden bieden.- Hoewel de verbruikers tijdens de bevragingen graag toegaven voorstander te zijn van milieuvriendelijke produkten, zijn zij niet bereid om daarvoor een hogere prijs te betalen.- Speciale argumenten voor milieuvriendelijke produkten hebben bij veel konsumenten aan overtuigingskracht ingeboet.- Milieuvriendelijke produkten worden door veel fabrikanten alleen nog als een marktniche benadert. Milieubescherming verdwijnt meer en meer uit reklame. Milieubescherming wordt algemeen aanvaard, en vooropgesteld als een normale kwaliteitsstandaard.Bron : Trendletter 10/95.LP TERUG VAN WEGGEWEEST.In de Verenigde Staten verschijnt vinyl opnieuw op het muziektoneel. De LP-verkoopcijfers stegen er vorig jaar met 58 procent. De industrie had de LP te vroeg dood verklaard. De hernieuwde belangstelling van muziekliefhebbers leidt tot massale heruitgaven van jazz en klassieke opnamen uit de laten jaren veertig, en pop en rock van de jaren vijftig, zestig en zeventig.Bron : Business Week, 16 oktober '95.REKLAME ZINLOOS ?Een recente studie van het onderzoeksbureau Yankelovich Partners stelt dat verbruikers over het algemeen niet worden beïnvloed door reklame bij het kiezen van merkprodukten of andere artikelen. Op 1000 ondervraagden antwoordden 250 dat zij iets probeerden wat ze op hun tv-scherm zagen. En dat cijfer zakt, want 150 vertelden dat ze verleid werden door een krant en 130 door een magazine. Amper 30 zegden dat ze ertoe werden aangezet om iets te kopen omdat een beroemdheid daarmee pronkte.Bron : Wall Street Journal, 17 oktober '95.