Trends nr. 05 | 1 februari 2018

Web weergave

Wat loopt er mis op de Belgische arbeidsmarkt?

1 miljoen vacatures, nog geen 68 procent van de 20-65-jarigen aan het werk, en toch vinden de werkgevers nauwelijks geschikte kandidaten. Wat loopt er mis op de Belgische arbeidsmarkt, en wat kunnen we eraan doen?

COVERVERHAAL

'Geen brugpensioen bij Carrefour'

Het kan niet dat in tijden van hoogconjunctuur bij een herstructurering gekozen wordt voor brugpensioen. Dat zegt Trends-redacteur Alain Mouton.

OPINIE

De Macron van het Franse zakenleven

Alexandre Bompard heeft een plan om Carrefour weer op het rechte pad te krijgen. De Fransman is niet aan zijn proefstuk toe: hij zorgde al voor de comeback van Fnac. Bij Carrefour moet hij wel eerst zwaar snijden.

HET GEZICHT

Michaël Trabbia (CEO Orange): 'Concurrentie is onze beste bescherming'

"Het gaat te ver als Google, Facebook en Netflix steeds meer capaciteit nodig hebben, maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt", betoogde Dominique Leroy, de CEO van Proximus, in december. Zij wilde grootverbruikers meer doen betalen voor hun digitale voetafdruk. Michaël Trabbia, de CEO van Orange Belgium, vindt dat zijn grote concurrent maar beter voorzichtig is met wat zij wenst.

DE WEEK

ING kopieert hippe start-ups

Banken willen net zo snel en flexibel worden als technologiebedrijven en starters. Dat vergt een omwenteling in de manier van werken. In Nederland toont ING sinds 2015 hoe dat kan; België is intussen gevolgd.

BUSINESS

Het belang van sereniteit

Onderneemster Ingrid Ceusters gaat graag op zoek naar al wat mooi is. De zakenvrouw kan genieten van de natuur, klassieke muziek en gastronomie met de vrienden.

BUSINESS

Gazellen, locomotieven van de welvaart

Voor het 17de jaar op rij pakt Trends uit met de Gazellen, de snelst groeiende bedrijven van België. Ze verdienen de aandacht. Snelle groeiers zorgen voor het leeuwendeel van de nieuwe banen en voor de helft van de aangroei van de toegevoegde waarde, blijkt uit een studie van Vlerick Business School.

BUSINESS

'E-commerce is onze groeimotor'

Met de verkoop van Zetes aan het Japanse Panasonic is vorig jaar opnieuw een Belgische parel in buitenlandse handen verdwenen. "Het was de beste oplossing voor Zetes."

TRENDS GAZELLEN 2018

Tussen doen en zijn

Het adviesbureau Cream Consulting heeft cultuur tot het speerpunt van zijn strategie gemaakt. Die visie begint langzaam maar zeker opgang te maken bij grote bedrijven.

TRENDS GAZELLEN 2018

'Graag verdubbelen in drie jaar'

Phinest ziet nog heel wat groeikansen in België. In een nieuw kantoor in Brussel richt het consultancybureau zich vooral op de financiële en farmasector. De menselijke touch staat centraal.

TRENDS GAZELLEN 2018

StoryMe accepteert betalingen met cryptomunten

Betalen of betaald worden in bitcoin of andere cryptomunten: slechts weinig Belgische bedrijven doen het. Het Gentse StoryMe heeft wel die stap gezet. "Wij zien het vooral als een manier om onze klanten vlot te bedienen."

BUSINESS

Beeldherkenning in een AI-wereld

iedere maand stellen we een wetenschapper voor wiens werk belangrijk kan worden voor de economie. Luc Van Gool (57) rolde begin jaren tachtig als elektrotechnisch ingenieur in het domein van de automatische beeldverwerking. Intussen is hij een wereldautoriteit.

WETENSCHAP

Een toekomst als kmo in farmaland

Multinationals domineren de farmasector. Geneesmiddelenonderzoek draait dan ook vooral om geldverslindend en innovatief onderzoek. Toch is er ook in België plaats voor de kleintjes. Flen Pharma en Purna bewijzen het.

BUSINESS

'Een eigen merk lanceren, dat was nieuw voor ons'

Bij de Antwerpse meubelfabrikant Theuns maakt de tweede generatie zich op om de fakkel door te geven. De jonge generatie zet in op innovatie door met een nieuwe houtsoort te werken, een eigen designmerk te lanceren en de projectmarkt aan te boren.

BUSINESS

Social robot Pepper wordt onthaalmedewerker bij Receptel

Robots worden steeds meer ingezet in het bedrijfsleven. Niet alleen voor productiedoeleinden en de ondersteuning van backoffices, maar ook voor het contact met bezoekers en klanten. Receptel startte zopas een proefproject.

ZOOM

Coöperatieve bank Crelan mikt op kmo's

De coöperatieve bank Crelan vormt 200 van zijn 620 kantoren om tot 'businesscenters', die mikken op kmo's, zelfstandigen en ondernemers. Voorts zoekt ze meer synergieën met haar dochterbedrijf Europabank. Een marktaandeel van 8 procent moet de ambitie zijn, vindt CEO Philippe Voisin.

BUSINESS

Familiale bedrijven zijn optimistischer dan niet-familiale

De Europese conjunctuur draait volop. Toch blijven de Belgische bedrijven voorzichtig. Ze zijn "licht optimistisch". De familiebedrijven zijn iets optimistischer. Dat leert de eerste editie van de Familiebedrijvenbarometer van de financiële instelling Degroof Petercam.

BUSINESS

Twee keer Braeckman

Na het Belgische paviljoen op de Biënnale van Venetië vorige zomer slaat Dirk Braeckman een dubbelslag in eigen land: hij kreeg een expo in Museum M en in Bozar.

AGENDA

Moet u een tandverzekering overwegen?

Meer en meer mensen nemen een verzekering voor tandzorg. Bij sommige werkgevers maakt zo'n verzekering deel uit van het loonpakket. Maar tandverzekeringen zijn geen wondermiddel.

MONEYTALK

'De oplossing voor het fiscaal nadeel voor grensarbeiders schiet tekort'

'Voor sommige belastingplichtigen verhoogt de wettelijke oplossing, zoals de minister die voorstelt, de belastingdruk met meer dan 1000 euro.' Dat zegt Jef Wellens, fiscalist bij Wolters Kluwer, over de manier waarop men het fiscaal nadeel voor grensarbeiders probeert op te lossen.

BUSINESS

V-Fund: samen beleggen in lijfrente

Kopen op lijfrente is een kanscontract. Het is veiliger als beleggers het risico kunnen spreiden over een honderdtal goederen. Dat is de opzet van het V-Fund.

MONEYTALK

Experts blikken vooruit: opgepast met obligaties

"De normalisatie van het monetaire beleid is een sprong in het onbekende", stelt Philippe Lespinard van de vermogensbeheerder Schroders. Ook andere experts verwachten dat de obligatiemarkten de komende tijd riskant zijn.

MONEYTALK