Trends nr. 47 | 22 november 2018

Web weergave

Geen rots te hoog

De Nederlander Marc van Heel schrikt niet terug van een uitdaging. Hij is net terug van een bergtocht in Patagonië, en in de financiële wereld maakte hij naam bij gereputeerde huizen als Pimco, Goldman Sachs en Blackrock. Vanaf volgend jaar zet hij mee de bakens uit bij Argenta.

HET GEZICHT

'Als de dialoog hersteld kan worden, is er veel bereikt'

De hoop is dat de G20-meeting in Argentinië volgende week de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China kan beëindigen. "Het hoogst haalbare is een aankondiging dat onderhandelingen beginnen", meent professor internationale economie Glenn Rayp (UGent).

DE WEEK

#MeToo op kantoor: 'Beloon positief gedrag'

Sinds de #MeToo-beweging een jaar geleden losbarstte, zijn ook in ons land enkele roemruchte zaken in de openbaarheid gekomen. Een op de vier werknemers voelt zich ooit het slachtoffer van ongewenst gedrag. Preventieve maatregelen blijven hoognodig.

BUSINESS

'Van bocht tot bocht'

Voor Johan Portier, die de Belgische en Luxemburgse LeasePlan-vestiging leidt, is echte vrije tijd zeldzaam. Hij zit graag achter het stuur, houdt van actieve citytrips en vindt het belangrijk om afstand te nemen van de waan van de dag.

BUSINESS

Wachten tot de vissen bijten

Steeds meer bedrijven ruilen de klassieke reclame voor de massa in voor reclame op maat van de consument. Geen boodschappen meer opdringen, maar mensen zelf het initiatief laten nemen. Ook Kinepolis probeert het uit.

BUSINESS

Gulzige afvalzuigers

Als onze steden proper zijn, dan is dat onder meer te danken aan het Belgische bedrijf dat de Glutton maakt. Lange Christian palmde vanuit Andenne met zijn technologie de vijf continenten in.

MADE IN BELGIUM

Groene primus zijn kan toch voordelen hebben

Wie vooroploopt in de klimaatstrijd, doet dat ten koste van de eigen economie, luidt het meestal. Die aanname klopt niet, stelt Boston Consulting Group. "Landen kunnen vooroplopen zonder dat het hun groei aantast."

BUSINESS

Premiummerken in winning mood

Het gaat goed met de premiummerken. Analyseren we hun marktaandeel in ons land over de voorbije tien jaar zien we een forse groei die in het geval van Porsche en Jaguar oploopt tot 300 procent. Maar ook de Duitse top drie onder de premiummerken scoort uitermate goed: Audi stijgt van 4,2 naar 6,1 %, Mercedes van 4,2 naar 6,8 % en BMW van 5,4 naar 7,7 %. Die positieve evolutie is het gevolg van de toegenomen welvaart en een ruimer bestedingspatroon. Wie succesvol is, wil daar de vruchten van plukken.

TRENDS PARTNER CONTENT

Premium heeft vele gezichten

België is een rijk land. Voor de tweede maand op rij eindigt BMW op de eerste plaats wat betreft de inschrijving van nieuwe personenwagens. Een premiummerk dat de grote volumemerken voorafgaat, het roept vragen op. Beschouwd over de eerste negen maanden van dit jaar bekleedt het Beierse merk plaats vier gevolgd door Mercedes op vijf en Audi op zeven. Met die randbemerking dat voornoemde Duitse premiummerken - voor het eerst - minder auto's verkopen dan het jaar voordien terwijl Jaguar, Land Rover en Volvo fors vooruitgaan.

TRENDS PARTNER CONTENT

Voor vandaag en morgen

De doorbraak van de elektrische auto is enkel nog een kwestie van tijd. In afwachting rolt bij Audi Brussels de e-tron van de band, de eerste 100% elektrisch aangedreven SUV van het merk met de vier ringen. Begin 2019 volgen de eerste uitleveringen aan klanten, het aantal bestellingen wereldwijd loopt in de tienduizenden.

TRENDS PARTNER CONTENT

De uitstraling van haute couture

Het premiummerk DS, het jongste boegbeeld van de Franse luxe, lanceert zijn nieuw model DS 7 Crossback. Die nieuwkomer in het SUV-segment is, net als het automerk zelf, een toonbeeld van excellentie. Algemeen directeur van DS Automobiles België-Luxemburg Charles Peugeot licht de troeven van deze prestigieuze wagen toe.

TRENDS PARTNER CONTENT

Volkswagen staat voor premiumkwaliteit tegen een betaalbare prijs

De traditionele premiummerken hebben hun assortiment in de loop der jaren gevoelig uitgebreid. Met de komst van zijn nieuwe Touareg komt Volkswagen meespelen met de traditionele premiummerken. VW bewijst zijn expertise en nestelt zich comfortabel in de benijdenswaardige zetel 'best in class' in zijn segment.

TRENDS PARTNER CONTENT

Akoestische panelen van pet-flessen

BeComfort uit Oudenaarde levert sinds 2014 akoestische panelen gefabriceerd op basis van gerecycleerde petflessen. Het verwerkte plastic werd opgevist uit de oceanen.

BUSINESS

Geluk wordt cruciaal in de kenniseconomie

De Franse essayist Idriss Aberkane veroorzaakte vorige week ophef in het auditorium van de Nationale Bank. Tijdens het Trade Forum wees hij er nadrukkelijk op dat werkgeluk in een kenniseconomie de productiviteit verhoogt.

BUSINESS

Antwerpse woningmarkt schippert tussen overaanbod en oververhitting

Antwerpen groeit in de hoogte en in de breedte. Projectontwikkelaars doen er hun ding van Linkeroever tot over de Ring, en van Nieuw Zuid tot voorbij Het Eilandje. Met nieuwe woontorens en -wijken spelen ze in op de verwachte bevolkingstoename in de Scheldestad. Maar er klinkt ook kritiek. "Er wordt in Antwerpen te veel en verkeerd gebouwd."

BUSINESS

Brussel heeft te veel standaardflats

We zien in Brussel een forse daling van het aantal eigenaren die zelf in hun woning wonen. Die situatie zal de vastgoedmarkt ingrijpend veranderen. Investeerders moeten rekening houden met leegstand.

BUSINESS

King of Pop Art

De songs en de danspasjes van Michael Jackson zijn cultureel erfgoed. Dat hij ook in de wereld van de beeldende kunst sporen naliet, toont de nieuwe expo in het Grand Palais in Parijs.

AGENDA

Worden Japanse groeiaandelen te weinig gevolgd?

Sinds de instorting van de Japanse beurs begin jaren negentig wordt nog slechts een deel van de Japanse aandelen gevolgd door analisten. Een vergissing, weten de Japan-experts van de vermogensbeheerders Comgest en Schroders.

MONEYTALK