Trends nr. 46 | 14 november 2019

Web weergave

Analyse: Kapitalisme in crisis

Het volk mort, wereldwijd. Het klimaat warmt op, bedrijven worden te machtig en de ongelijkheid groeit. De vrijemarkteconomie krijgt vaak de zwartepiet voor al die problemen. Maar zo eenvoudig is het niet.

COVERVERHAAL

De flexibele netwerker

Volgende lente verruilt Jean-Paul Van Avermaet de beveiligingsspecialist G4S voor bpost. De nieuwe CEO heeft oog voor de werkvloer.

HET GEZICHT

'Meer winst kan, maar niet onmiddellijk'

Lufthansa Group eist vanaf 2022 een bedrijfswinstmarge van 8 procent bij Brussels Airlines. "Dat is haalbaar, maar niet vanaf het eerste jaar", oordeelt Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan universiteit Antwerpen.

DE WEEK

PS-voorzitter Paul Magnette kijkt koppig naar links

De informateur en nieuwe voorzitter van de Franstalige socialisten, Paul Magnette, heeft zichzelf één groot doel gesteld: vermijden dat zijn partij ten onder gaat in het kielzog van vele andere Europese partijen. Dat wil hij bereiken door economisch volle kracht links te varen en het Belgische herverdelingsmodel in stand te houden, mét de groenen.

BUSINESS

Jumbo België speelt het spel slim

Jumbo opende vorige week zijn eerste Belgische supermarkt in de Limburgse fusiegemeente Pelt. De Nederlandse keten is niet van plan de laagsteprijsgarantie van Colruyt aan te vallen, maar zet met een sluwe prijsstrategie en een uitgekiend assortiment alle concurrenten onder druk.

BUSINESS

Hoe de nieuwe marketingecosystemen hun stempel drukken

Breng een groep van tien tot twintig gespecialiseerde marketingbedrijven samen in een lichte structuur, geef ze een gemeenschappelijk doel en speel zo in op een reële behoefte bij adverteerders. Ziehier het wendbare model waarmee de nieuwe marketingecosystemen hun stempel drukken.

BUSINESS

Tinder voor influencers

De Brusselse starter Snikpic ontwikkelde een applicatie waarmee merken direct contact kunnen leggen met lokale beïnvloeders, zonder dat er pr-agentschappen of andere tussenpersonen aan te pas komen.

BUSINESS

Goddelijke kaas

Vier uur 's ochtends. Terwijl de wereld nog slaapt, start broeder Danny de kaasproductie op in de kaasmakerij van de abdij van Postel. Postel is een van de weinige abdijen in Vlaanderen die zelf nog kaas maken.

MADE IN BELGIUM

'We moeten nu de juiste dingen doen'

De industriële groothandel Imes Dexis rondde dit najaar al drie overnames af. Die zijn volgens algemeen directeur Joël Toremans nodig om een rol te kunnen spelen in de vierde industriële revolutie, die draait rond digitalisering en robots.

BUSINESS

Single malt muziek

Voor het eerst worden alle whisky-werken van Luc Brewaeys uitgevoerd in één week. Een postuum eerbetoon aan de grootste Vlaamse componist van de jongste dertig jaar.

AGENDA

Pensioensparen: wat mogen we verwachten van 2020?

De Belgische pensioenspaarders verdienden in 2019 ongeveer 13 euro op elke 100 euro die ze in een fonds opzij hebben staan. We vroegen de beheerders van onze pensioenspaarcenten om hun glazen bol op te blinken en naar best vermogen te voorspellen wat de toekomst brengt.

MONEYTALK